KUMPULAN KATUKAPINA
Suomen Työväenpuolueen Helsinki-ryhmä osallistui ja antoi tukensa tiistaina, 10.3.2009 pidettyyn mielenilmaisuun: Kumpulan KATUKAPINA. Asukkaat vastustavat Isonniityn ja Kumpulan kampuksen yhdistävää uutta katua, joka katkaisisi nykyisen paratiisimaisen Kumpulan laakson,Isonniityn viheralueen.
Ainakin yli 500 ihmistä kokoontui puolustamaan yhtenäistä niittyaluettaan. Kunnallisohjelmansa mukaan STP-Helsinki tukee asukkaiden oikeutettuja vaatimuksia.
Ainakin yli 500 ihmistä kokoontui puolustamaan yhtenäistä niittyaluettaan. Kunnallisohjelmansa mukaan STP-Helsinki tukee asukkaiden oikeutettuja vaatimuksia.
Ohessa Kumpula-seuran linkki, jossa asian vaiheet selvitetään.
Aprillipäivänä alkaa Kumpula-seuran kustantama minibussi sukkuloida koeluontoisesti Pasilan aseman ja Kumpulan kampuksen välillä.
Aprillipäivänä alkaa Kumpula-seuran kustantama minibussi sukkuloida koeluontoisesti Pasilan aseman ja Kumpulan kampuksen välillä.
Kumpostin Katukapina-erikoisnumero (pdf 676 Kt):
http://www.kumpula.info/images/stories/kumposti/kumposti109_web.pdfsekä kumpulalaisen Sofia Laineen kirjoitus "Laakson valtauksen" jälkeen.
Kumpulan laakson ja joukkoliikenteen puolesta!
11.3.2009 – 21:57
"Sadat mielenosoittajat Kumpulan laakson säilyttämisen puolesta ovat vain jäävuoren huippu. Hienoa, että media tarttui kuntakansalaisten tempaukseen. Helsingin Sanomat kirjoitti lähes koko sivun moniulotteisen jutun,
1. Lapsi- ja nuorisonäkökulma
Sadat lapset, varhaisnuoret ja nuoret kulkevat päiväkoteihin ja kouluihin arkipäivisin laakson halki. Siis samaan aikaan kun bussilinja 506 halkoisi niittyä. Lisäksi laakso toimii ympäri vuoden lasten, varhaisnuorten ja nuorten turvallisena ja luonnonrauhaisena ulkoilualueena. Bussitie veisi mukanaan tämän turvallisuuden. Suuri epäkohta bussin suunnitellussa reitissä on myös se, että bussit eivät pelkästään ajaisi päiväkodin ulkoilualueen vierestä vaan myös odottaisivat puomin takana, juuri päiväkodin kohdalla, yksikaistaista kävelytietä toiseen suuntaan kulkevaa bussia - sen aikaa kun bussi huristelisi laakson poikki. Ja tässä taas tuhraantuu osa niistä luvatusta viidestä minuutista, jonka verran bussin uusi reittilinjaus noupeuttaisi matkantekoa… sen lisäksi, että lapset hengittävät bussin pakokaasuja. Ja huom. Kymmenessä vuodessa kyseessä on jälleen uusi lasten ja varhaisnuorten sukupolvi. Toivottavasti sitä ensimmäistä sukupolvea, joka ei saa kokea Kumpulan laakson rauhaa, ei tule syntymään - milloinkaan!
2. Hyötyliikuntanäkökulma
10 000 askelta päivässä edistää terveyttä ja ylläpitää peruskuntoa. Erityisesti askelia kannattaa ottaa luonnossa, raittiissa ulkoilmassa. Kumpulan laakso onkin monen työpaikkaliikkujan helmi! Moni jopa valitsee hyötyliikuntanäkökulmasta kävelyn Kumpulan ja Pasilan välillä. Vähintään puolen tunnin ulkoilu päivänvalolla ehkäisee myös masennusta.
3. Joukkoliikennenäkökulma
Bussin 506 nykyistä reittiä ei pidä muuttaa, koska se palvelee nyt monia Käpylä-Koskelantien varren asukkaita. Bussin vuorovälejä tosin olisi syytä tiivistää, vähintäänkin tuolla keskustellulla viidellä minuutilla. Lisäksi viikonloppuvuoroille olisi kysyntää.
Katukapinakeskustelussa on kadun puolesta argumentoineet ne sadat Arabiassa asuvat ihmiset, joiden työmatka kulkee Pasilaan ja siitä vielä eteenpäin länteen. Arabia-Pasila-kulkuyhteydet kun ovat todella huonot. Heitä palvelisi uutta katua paremmin vanhan satamaradan pohjaa käyttävät raitiovaunut. Eli: nro 2 tai 5 käyttöön ja linjaus nykyisiä kisko- ja raiderakenteita pitkin Arabiasta Pasilaan ja siitä Meilahteen. San Franciscon cable car-kulttuurista voisi ottaa mallia: raitiovaunulinjalla olisi Kumpulan kampusta lähinnä kulkevalla raideosuudella seisake, josta lähtisi cable car ylös mäelle.
4. Aalto yliopisto -näkökulma
800 000 euron tieosuuden lisäksi bussin 506 kaavaillun uuden reitin takia Kumpulan kampuksen mäkeä ryhdytään lämmittämään sähköllä (!) talviaikaan, jotta bussi pääsisi ylipäätään kulkemaan tietä ylös ja alas. Kustannusarviot nousevat 2 miljoonan euroon vuosittain! Kumpula-seura on ehdottanut minibussia, joka sukkuloisi Pasilan aseman ja Kumpulan kampuksen välillä: mistä tahansa tulevat, Kampukselle menijät vaihtaisivat minibussiin Pasilan asemalla, ja tämä pienikokoisempi bussi, jonka takia katuja ei tarvitse lämmittää, ajaisi Kumpulan mäen päälle. Eiköhän tämmöinen minibussijärjestely saataisi toimimaan 2 miljoonalla eurolla vuodessa? Luultavasti kustannukset jäävät paljon vähemmälle. Kumpula-seura tarjoaa huhtikuussa sukkkulabussin koekäytön kampuslaisille.
5. Demokratianäkökulma
Sen jälkeen kun HKL, kaupunkisuunnittelulautakunta ja museovirasto olivat kaikki tyrmänneet katuhankkeen, viimeksi 2008 joulukuussa, alkoi uusi vuosi uusilla
Helsingin kaupunginhallituksen jäsenillä seuraavasti:12.1.2009, 19.1.2009 ja 26.1.2009 pöydälle pantu asiaKj:n 29.12.2008 ottama asia: Vallilanlaakson joukkoliikennekatua koskeva asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotus (nro 11822)
Jäsen Räty teki asiassa vastaehdotuksen, jonka mukaan päätösehdotus tulisi muuttaa kuulumaan seuraavasti (muutettu teksti kursivoitu):“Kaupunginhallitus päättänee kumota kaupunkisuunnittelulautakunnanpäätöksen 18.12.2008 § 634.
Lisäksi kaupunginhallitus päättänee kehottaa kaupunkisuunnittelulautakuntaa ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin, jotta voimassa olevan asemakaavan mukainen yhteys, Pietari Kalmin kadun jatkeeseen perustuva joukkoliikennekatu, voitaisiin toteuttaa.”
Jäsen Moisio teki puolestaan vastaehdotuksen, jonka mukaan kaupunginhallituksen tulisi päättää, että se ei kumoa kaupunkisuunnittelulautakunnan 18.12.2008 tekemää päätöstä § 634.
Näiden vastaehdotusten välillä suoritetussa äänestyksessä jäsen Rätyn vastaehdotus voitti jäsen Moision vastaehdotuksen äänin 10–5, minkä jälkeen suoritetussa toisessa äänestyksessä jäsen Rätyn vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 9–1, 4 tyhjää. Asiakohta hyväksyttiin siten jäsen Rätyn vastaehdotuksen mukaisesti
Koskaan aiemmin ei apulaiskaupunginjohtaja ole käyttänyt otto-oikeuttaan, jos tehty päätös on tehty lautakunnassa yksimielisesti. “Päätös on tuotu [kaupunginhallituksen] käsittelyyn poikkeuksellisella menettelyllä ja mahdollisesti ilmeisen puutteellisin tiedoin. Kaikkia asiaan liittyneitä, demokraattisessa päätöksenteossa esilletulleita seikkoja ei tuotu kaupunginhallituksessa esille".
Tällaistako demokraattisen päätöksenteon kuuluu olla?
6. Linnanmäkinäkökulma
Vihreiden Kimmo Helistöllä oli mielenosoituksessa radikaali ehdotus: rakennetaan köysirata! Yhden yön yli nukuttua ja laakson poikki Kumpulasta Pasilaan ja takaisin kävelleenä, ja asemapaikkoja punninneena Helistön ehdotus tuntuu vähintäänkin innovatiiviselta vaihtoehdolta. Arabian ostoskeskuksen katolta lennettäisiin Physicumin katolle Kumpulan kampukselle, sieltä Mäkelänrinteen uimahallille ja sieltä Pasilan asemalle. Kesäaikaan Pasilan asemalta voisi olla vielä erikoisliikennöinti Linnanmäelle. Köysirataa ei lumikinokset haittaisi, eikä siitä tulisi melusaastetta eikä se vaarantaisi lasten ja varhaisnuorten kulkua päiväkoteihin ja kouluun. Päinvastoin: siitähän tulisi lapsiperheillekin paljon iloa! Aalto yliopistossa opiskelijat voisivat lopputöinään pohtia, kuinka tästä köysiratasliikenteestä tehtäisiin mahdollisimman energiatehokas: tuulivoimaloita asemakohtiin?
No joo, ehkä nyt aluksi kuitenkin niitä minibusseja ja tihennetyillä aikataulutuksilla niitä 506:ia jo olemassaoleville kaduille!"