YKSITYISTÄMINEN
NAKERTAA JULKISIA PALVELUITA
Julkiset palvelut ovat valtava potentiaalinen bisnes
yksityisille firmoille. Siksi ne ovat erittäin innokkaasti tunkeneet itseään mukaan palveluiden tuottajiksi. Suomen
suuntautuminen Euroopan unioniin ja uusliberalismin suuntaan 1990-luvulta alkaen
on mahdollistanut yksityisen voitontavoittelun mukaantulon julkisiin palveluihin. Yksityisten firmojen mukaantuloa on
puolusteltu valinnanvapauden lisääntymisellä.
Käytännössä on kuitenkin käynyt niin, että jokin suuri
kansainvälisten pääomasijoittajien omistama yhtiö esimerkiksi MedOne on kaapannut leijonanosan
kilpailutetuista terveyspalveluista.
TERVEYS EI OLE KAUPPATAVARAA
Niin sanottu vapaa kilpailu onkin johtanut yksityisen monopolin
tai sitä muistuttavan tilanteen syntymiseen. Terveydenhuoltobisnes onkin ollut erityisen tuottoisaa alan
yksityisille toimijoille. Terveyspalveluita pyörittävien firmojen nokkamiehet ovat killuneet kärkisijoilla
erilaisissa ansaintatilastoissa. Myös lääkärit ovat voineet nostaa ison osan
tuloistaan pääomatuloina näissä yhtiöissä, mikä on houkutellut lääkäreitä pois
julkisesta terveydenhuollosta. Yksityisbisnes syö tälläkin tavoin julkisia palveluita.
SUURYHTIÖT EIVÄT MAKSA VEROJA
Viime aikoina on paljastunut, että terveys- ja muita
palveluita pyörittävät monikansalliset yhtiöt ovat siirrelleet rahojaan
veroparatiiseihin verottajan jäädessä nuolemaan näppejään. Samaan aikaan
näiden yhtiöiden pyörittämissä laitoksissa ollaan säästetty
kaikesta mahdollisesta vanhusten vaipoista alkaen. Asian tekee erityisen sietämättömäksi se, että
valtio, joka muissa yhteyksissä väittää taistelevansa harmaata taloutta vastaan, tukee käytännössä veronkiertoa, kun
se mahdollistaa tällaisen toiminnan avaamalla palvelut yksityiselle voitontavoittelulle.
PERUSPALVELUIDEN YKSITYISTÄMINEN ON UHKA MYÖS DEMOKRATIALLE
Yksityiset osakeyhtiöt eivät näet ole avoimia kansalaisten
valvonnalle toisin kuin julkiset toimijat. Euroopan unionin linjaus koskien
kuntien liikelaitoksia on niin ikään pahaenteinen. EU:n mielestä kuntien
liikelaitokset saavat kilpailuetua verrattuna yksityisiin yhtiöihin. Paine
liikelaitosten muuttamiseksi osakeyhtiöiksi on siten kova. Tämä merkitsee, että
esim. Helsingin Energia-liikelaitoksen kaltaista liikevoittojen tulouttamista kaupungin kassaan yhteisten palveluiden hyväksi ei voitane jatkossa
harjoittaa.
KUNTAUUDISTUS VAARANTAA PERUSTUSLAIN TAKAAMAT PERUSOIKEUDET
Voin myös kertoa esimerkin omalta alaltani. Aiemmin pienten kuntien
kulttuurisihteerit järjestivät kouluissa lastenkonsertteja kussakin kunnassa
erikseen. Tänä päivänä yhdistetyissä kunnissa, joissa esim. viisi kuntaa on
liittynyt yhteen, koko alueesta vastaa yksi kulttuurisihteeri eikä hän välttämättä
järjestä enää lainkaan konsertteja rahan puutteen vuoksi. Kuntauudistus
merkitsee siis muillakin aloilla kuin terveydenhoidossa palveluiden keskittämistä keskuskuntaan reuna-alueiden kustannuksella.
Tämä vaarantaa jo perustuslain takaamat perusoikeudet. Kuntauudistus saattaa
hyvinkin olla perustuslain vastainen jo senkin takia, että valtio ylhäältä
sanelemalla puuttuu kuntien itsehallintoon.
On erikoista, että hallitus ei kuuntele asiantuntijoita,
joiden mukaan ihanteellinen kuntakoko palveluiden tuottamisen tehokkuuden kannalta
on 20–50 000 asukkaan kunta. Asia selviää myös sitä kautta, että Suomen
170 pienintä kuntaa vastaavat vain 3 % kuntien kokonaismenoista. Kuntauudistus onkin
selvästi ideologinen hanke palveluiden karsimiseksi ja keskittämiseksi sekä
kunnallisen lähidemokratian heikentämiseksi.
TARVITAAN POLITIIKAN SUUNNAN MUUTOSTA
Kunnat vastaavat tärkeimmistä peruspalveluista kuten
terveys-, opetus- ja päivähoitopalveluista. Julkisten palveluiden karsiminen ja julkisen sektorin supistaminen
ovat osa sitä uusliberalistista politiikan suuntausta, jossa Suomikin on ollut mukana jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan.
Uusliberalismin myötä tuloerot ovat kasvaneet. Palkkatulojen osuus yhteisestä
kakusta on supistunut, kun taas pääomatulojen osuus on kasvanut voimakkaasti. Erityisesti
rikkaiden verotusta on jatkuvasti kevennetty, mikä on heikentänyt valtiontalouden tulopuolta huomattavasti. Tästä on seurannut
paradoksaalinen tilanne: Vaikka Suomi on rikkaampi kuin koskaan ennen, törmää kaikkialla samaan
hokemaan: rahaa ei ole. Sanotaan, ettei meillä ole jatkossa enää varaa ylläpitää nykyisenkaltaista
hyvinvointivaltiota.
Muun muassa tästä johtuu se erikoinen hokema, että julkisiin
palveluihin ”ei ole varaa”. Eihän sitä ole, kun rahat valuvat ulkomaisten
osakkeenomistajien taskuihin. Julkiset, kunnalliset palvelut voidaan turvata,
jos saamme aikaan politiikan suunnan perusteellisen muutoksen.
Yhteiskunnallista varallisuutta on kerättävä ja ohjattava kansalaisten hyväksi muun muassa varmistamalla
peruspalveluiden riittävän rahoituksen.
Uusliberalistisesta,
yksityistä bisnestä palvelevasta ja demokratiaa heikentävästä politiikasta on siirryttävä
tavallisten ihmisten edut etusijalle asettavaan kansanvaltaiseen politiikkaan.
Tommi Lievemaa KÄ
4/2012