Suomen
Työväenpuolue - työkansan puolesta
Kuntapalveluja ei tule
yksityistää
Kansalaiset ovat aiemmin pääosin
olleet tyytyväisiä kuntien tuottamiin peruspalveluihin. Näitä toimintoja on
kuitenkin heikentänyt niiden yksityistäminen tai palveluiden ulkoistaminen
yksityisille. Julkisten palveluiden yksityistäminen on pahimmillaan raakaa
kuntalaisten rahastamista. Kunnan palveluiden yksityistäminen ja niillä
rahastaminen johtaa ihmisten eriarvoistamiseen. Se tuo mukanaan heikoimmassa
asemassa olevien, ennen kaikkea köyhien, työttömien, eläkeläisten, sulkemisen
ulos ihmisoikeuksiin kuuluvista perusoikeuksista.
Tavallisen ihmisen turvallisuus on uhattuna myös
siksi, että ei ole olemassa paikkaa, jossa voi säilyttää turvallisesti ja
riskittömästi pienet eläke- ja palkkatulot sekä säästöt. Siksi tätä varten
tulee perustaa yhteiskunnan omistama Kansan Pankki.
Kuntien lahtaus
pysäytettävä
Hallituksen esitys kuntauudistukseksi
on hylättävä. Kuntien mielivaltaisille yhdistelemisille ja suurkuntien
luomiselle ei ole taloudellisia perusteita. Tilastotietojen mukaan 170
pienimmän kunnan osuus kuntien kokonaismenoista on ainoastaan 3 %. Näiden pienten
kuntien yhdistämisellä ei siten ole mitään merkitystä, jos oikeasti haettaisiin
säästöjä.
Päämääräksi
täystyöllisyys
Hyvinvointi luodaan työllä. Siksi
korkea työllisyys ja alhainen työttömyys ovat keskeinen perusta hyvinvoinnille.
Kunnallisten sosiaali- ja terveyspalveluiden turvaaminen on keskeinen osa
korkeaa työllisyyttä samalla kun korkea työllisyys koko yhteiskunnassa turvaa
rahoituspohjan kunnallisille palveluille kuten myös muulle sosiaaliturvalle.
Työolosuhteet ja
palkkaus kuntoon kunnallisilla työpaikoilla
Työmäärät on mitoitettava
asianmukaisiksi. Asiakaspalvelutehtäviin on varattava riittävät resurssit.
Tarpeeton kiire lisää stressiä ja voi johtaa työpaikoilla mm. häirintään ja
epäterveeseen kilpailuun. Työn laatu kärsii tästä väistämättä.
Kuntien usein naisvaltaisten alojen alhainen
palkkataso on eräs syy näitä aloja riivaavaan työvoimapulaan. Palkkausta on
kohennettava työn vaativuutta ja raskautta vastaavalle tasolle.
Terveydenhuolto,
vanhukset ja vammaiset
Terveydenhuolto tulee järjestää julkisena
palveluna, jolloin demokraattinen valvonta takaa sen laadun. Terveysasemat ja
päivystyspalvelut on järjestettävä kunnallisena lähipalveluna. Viime aikoina
vanhustenhoidossa esiintyneet ongelmat ovat nousseet räikeinä esiin. Tässäkin
rahan ja hoitajien puute on keskeinen tekijä. Meidän on kunnioitettava
vanhuksiamme ja annettava heille ihmisarvoinen elämä niin kauan kuin heillä
elämää on jäljellä.
Myös vammaisten asemaa on parannettava. Nykypolitiikan
tuloksena synnytetty yhteiskunnallinen ilmapiiri on kovettanut joidenkin
ihmisten asenteita vammaisiin. Yhteiskunnan oikeudenmukaisuus mitataan sillä,
kuinka se suhtautuu heikoimpiinsa.
Asumiskustannukset
alas
Asumiskustannuksia ovat vuosien
mittaan nostaneet rakennusliikkeiden ja kiinteistönvälittäjien voitot, asumisen
verottamisen lisääminen ja lainanhoitokustannukset. Sotien jälkeisestä
aravalainajärjestelmästä on luovuttu ja tilalle ovat tulleet lähes yksinomaan
pankkilainat. Pankit kohtelivat työttömiksi konkursseihin joutuneita
asiakkaitaan 1990-luvun laman aikana törkeän kovakouraisesti myymällä asunnot
alhaisiin hintoihin ja velat jäivät.
Asumisen verotusta on lisätty nostamalla
kiinteistöveroja, ulottamalla 23 %:n arvonlisävero asumiskustannuksiin (lämpö,
sähkö, vesi, huoltopalvelu), rajaamalla asuntolainojen korkojen
verovähennysoikeutta ja nostamalla energian valmisteveroja. Asumiseen
kohdistuvia veroja tavallisessa perusasumisessa tulee vähentää.
Maankäyttö ja asuminen
Kaupunkirakennetta on suunniteltava
siten, että liikenne julkisilla kulkuvälineillä tulee mahdollisimman helpoksi.
Samoin työpaikkojen ja asuntojen tulee olla riittävän lähellä toisiaan.
Kuntien määrän pienentyessä alueellinen itsehallinto
supistuu. Yhä pienempi joukko ihmisiä Suomen kunnanvaltuustoissa päättää
kuntansa maan- ja luonnonvarojen käytöstä.
Maankäytön suunnittelussa on ensisijaisesti
huomioitava ympäristökysymykset ja alueiden viihtyisyys. Kuntalaiset
tarvitsevat virkistysalueita, puistoja ja rantoja sekä erilaisia
harrastusmahdollisuuksia.
Energia, ympäristö ja
jätehuolto
Uusiutuvien energialähteiden käytön
lisääminen on keskeinen keino fossiilisista polttoaineista aiheutuvien
haittojen vähentämiseksi. Bioenergian käytön lisääminen piristää myös
aluetaloutta, mikäli tarvittava biomassa voidaan hankkia lähialueilta.
Ilman voitontavoittelua tuotetun kohtuuhintaisen
energian tulee olla tasapuolisesti saatavissa ympäri maata. Energiayhtiöiden
tulisi olla joko kunnallisessa tai valtion omistuksessa.
Jätteen määrän vähentäminen on jätehuollon keskeisin
päämäärä. Lähtökohtana tulee olla, että teollisuus itse pyrkii tuottamaan jo
tuotantoketjun alkupäässä mahdollisimman vähän luonnossa hajoamatonta pakkaus-
ym. ympäristöjätettä. Jätehuoltoa ei saa alistaa yksityisen liiketoiminnan
voitontavoittelulle. Kierrätyksellä säästetään rajallisia raaka-aineita ja
vähennetään luonnon jätekuormitusta.
On pidettävä huolta
aluepolitiikasta ja koko maan tasa-arvoisesta kohtelusta
Väen pakkautuminen Helsingin seudulle
ja muutaman muun kaupungin ympäristöön merkitsee vain sitä, että
nykypolitiikassa aluepolitiikka on täysin epäonnistunut. Se merkitsee sitä,
että vastaavasti Suomi maaseuduilla autioituu.
Suomi on pinta-alaltaan laaja maa.
Lainsäädännöllisesti on turvattava ja mahdollistettava, että koko maan alueella
on kaikissa kunnissa mahdollisuus asua kunnan sijainnista riippumatta.
Esimerkiksi sähkön hinnan tulee olla sama asuinpaikasta riippumatta. Tätä
varten energiayhtiöt tulee ottaa yhteiskunnan kontrolliin ja sähkön hinta ja
-siirtohinta tulee koordinoida siten, että asuinpaikasta riippumatta se on sama
kaikille yksityisille kuntalaisille.
Laajakaista on
kansalaisen perusoikeus
Yhteiskunnan monet palvelut ja
toiminnot on siirretty kokonaan verkkoon. Selviytyäkseen yhteiskunnassa
kansalainen tarvitsee enenevässä määrin tietokonetta ja verkkoyhteyttä.
Maksuton laajakaistayhteys kuuluu ihmisen perusoikeuksiin. Tietoliikenneyhteys
jokaisen kansalaisen oikeutena tulee varmistaa luomalla sitä varten
yhteiskunnan omistama tietoliikenneverkko.
Vallan keskittämisestä
ja väärinkäytöstä kansalaisvaikuttamiseen
Kuntalaiset joutuvat kohtaamaan
kunnan tekemät päätökset ilman mahdollisuuksia vaikuttaa niihin suoraan.
Lähidemokratiaa ja alhaalta ylöspäin suuntautuvan vaikuttamisen muotoja tulee
aktiivisesti kehittää. Pienten kuntien lakkauttaminen on vastoin
lähidemokratian vahvistamista. On päinvastoin edettävä kuntien yhteystyötä
kehittäen ja rakentaen uudenlaista lähidemokratiaa.
Suomen
Työväenpuolue Syysseminaari 9.9.2012