KUNTAVAALIT 2017
SUUNTA
UUSLIBERALISMIN VASTAISEEN KANSANRINTAMAAN
STP:n osallistuminen v. 2017
kuntavaaliin tarjoaa äänestäjille mahdollisuuden vaatia kansan etuja
puolustavaa talous- ja yhteiskuntapolitiikkaa. Esitämme tuhoisalle,
uusliberalistiselle EU-suuntaukselle vaihtoehdon, jossa ihmisen ja luonnon
hyvinvointi sekä kansojen tasavertainen yhteistyö asetetaan etusijalle suhteessa
liikevoittoihin ja pörssikursseihin. Me olemme vaihtoehto kaikkien
eduskuntapuolueiden edustamalle uusliberalistiselle EU-komennolle.
Eroon
EU:sta ja EU:n uusliberalismista
Avain yhteiskunnan uudistamiseen sekä
kunnallisella että valtiollisella tasolla on luopuminen uusliberalistisesta
sosiaali- ja talouspolitiikasta. Tämä tarkoittaa tulonjaon muutosta
pääomatulojen ja suurituloisten kustannuksella työtulojen ja perusturvan
hyväksi. Siksi pääomien viennin ja
globaalin keinottelun sijaan yritysten voittoja tulee ohjata kansallisiin investointeihin.
Leikkausten ja yksityistämisen sijaan tulee luoda työpaikkoja kehittämällä
julkisen alan palveluja. On irtauduttava EU:n yhteiskuntapolitiikasta ja
korvattava se koordinoidulla taloudella ylisuurten voittojen ja tulojen sekä
pääomien viennin ja keinottelun säätelemiseksi. Ylikansallisen lainsäädännön
sijaan tarvitaan demokraattisen yhteistyön Eurooppaa ja Suomen kansallinen
valuutta on palautettava.
Rauhan
puolesta – Nato on torjuttava ja suhteet Venäjään normalisoitava
Suomen ulko- ja
turvallisuuspolitiikan tulee perustua puolueettomuuteen ja
liittoutumattomuuteen. Tämä tarkoittaa pysyttäytymistä kaikkien
sotilasliittojen ulkopuolelle, Nato-jäsenyyden torjumista sekä irtisanoutumista
kaikesta Nato-yhteistyöstä. USA:n ja EU:n politiikan tuloksena maailmanrauha on
vakavasti uhattuna. Tiedotusvälineiden luomasta Venäjän viholliskuvasta on
irtisanouduttava. Maamme on neuvoteltava itse poliittiset, kaupalliset ja
taloudelliset suhteensa muiden valtioiden kanssa. Suomella on oltava oma
itsenäinen ulkopolitiikka ja vapaus hyödyntää yhteistyötä naapurimme Venäjän
kanssa, josta EU-jäsenyyden myötä on luovuttu.
Valta
kuuluu kansalle
Eduskunta on luopunut keskeisimmästä
perustehtävästään – lainsäädännöstä. Suurin osa siitä tulee meille EU:n
sanelemana. Vallan keskittyminen ja demokratian kaventaminen ovat johtaneet yhä
suppeampaan päätöksien valmisteluun. Vaadimme Suomen valtiollisen itsenäisyyden
ja kansanvallan palauttamista ja tähän rakentuvaa itsenäistä kansainvälistä
yhteistyötä.
Hyvinvointivaltion
puolesta politiikan suunta käännettävä
Euroopan Unioni on ”kovan"
markkinatalouden toteuttamisen väline – uusliberalistisen politiikan synonyymi.
Sen toteuttajaksi ovat alistuneet kaikki eduskuntapuolueet, myös ”perinteiset
työväenpuolueet”. Ne hyväksyvät ilman vaihtoehtoa toimintansa lähtökohdaksi
EU-raamit ja näin lunastavat eliitiltä paikkansa "yhteiskunnan
toimijoina". Ihmisten perusturvan ja hyvinvoinnin leikkaamisten on tullut
pääomapiireille voittoja lisäävä tekijä. SIksi vaadimme politiikan muutosta.
EU:n
ja USA:n vapaakauppasopimus (TTIP) on torjuttava
EU:n ja USA:n vapaakauppa- ja
investointisopimukseen ei tule liittyä. Vapaakauppa sopimuksella ei saa rajoittaa
kauppaa länsiblokkien ulkopuolella oleviin maihin. Sijoitussuoja estäisi
ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin turvaamisen. Se tarjoaisi investoijille sen
sijaan laajan suojan. Sopimukseen perustuen ympäristöä ja terveyttä
vahingoittavat yritykset voisivat haastaa valtiot oikeuteen. Kansainvälinen
yritys voisi halutessaan vaatia korvauksia, jos se katsoo lainsäädännön
”haittaavan” omia liiketoimiaan. Se voisi estää ja jarruttaa esimerkiksi
kansallisen työympäristö- ja työsuojelulainsäädännön sekä näihin liittyvien
määräysten kehittämistä.
Oikeus
toimeentulon turvaavaan mielekkääseen työhön on jokaisen kansalaisen
perusoikeus
Oikeus työhön koskee kaikkia suomalaisia
ja myös Suomessa asuvia ulkomaalaisia. Yhteiskunnan on otettava jälleen vastuu
työllistämisestä, koska yhteiskunta on hylännyt sen ja sälyttänyt sen
työnhakijoiden vastuulle, vaikka työpaikkoja ei ole heille riittävästi
tarjolla. Työttömyysturvan heikentäminen työn haun aktivoinnin lisäämiseksi
edustaa vain valtaapitävien raakaa ja ylimielistä asennetta. Työttömyysturva
tulee palauttaa v. 2016 tasolle.
Työttömyyden pitkittymisen katkaiseminen
ja nuorisotyöttömyyden supistaminen ovat kiireisimmät tehtävät. Nuorten
työttömyyden kesto on rajoitettava kolmeen kuukauteen. Pitkäaikaistyöttömyys on
poistettava kokonaan. Lisäksi on rakennettava 1,5 miljardin euron
työllisyysohjelma. Vähintään 750 miljoonaa euroa siitä tulee kohdistaa
pitkäaikais- ja nuorisotyöttömien palkkatukiin. Palkkatukityöllistäminen
toteutetaan julkisen ja kolmannen sektorin palveluksessa.
Palkkojen
ja eläkkeiden korotuksilla tulee turvata palkansaajien ostovoima
Hyvinvointi luodaan työllä. Korkea
työllisyys ja alhainen työttömyys ovat olennaisia perustoja hyvinvoinnille.
Kunnallisten sosiaali- ja terveyspalveluiden turvaaminen ovat keskeinen osa
korkeaa työllisyyttä. Yhteiskunnan korkea työllisyysaste turvaa myös
rahoituspohjan kunnallisille palveluille ja sosiaaliturvalle. Esitämme
minimituntipalkaksi 12 euroa ja vähimmäispalkaksi 1800 euroa kuukaudessa. Tämä
realisoituu työpaikkoja lisäämällä sekä koulutusta ja osaamista kehittämällä
yhteiskunnan rakennemuutosta vastaavaksi.
Euroopan
pankkiunioni on torjuttava
Euroopan pankkiunioni – euroalueen
maiden yhteinen pankkivalvonta ja pankkien yhteisvastuu on askel kohti
liittovaltiota. Eurokriisi osoitti yhteisvastuun aiheuttavan holtittomuutta ja
estävän talouskuplien ja kriisien havaitsemisen ajoissa. EU:n pyrkimys saada
kuristusotteeseen jäsenmaidensa talous ottamalla valvontaansa niiden budjetit
ja pankkisektorin on ehdottomasti torjuttava.
Elintarviketuotannon
omavaraisuus ja paikallinen tuotanto on turvattava
Ruokaomavaraisuus on itsenäisen
kansakunnan keskeinen ominaispiirre. EU:ssa Suomi on muuttumassa
puuraaka-aineen tuotantoalueeksi. Maataloustuotantoa keskitetään
"suotuisimmille alueille" Keski- ja Etelä-Eurooppaan. Tämä merkitsee
oman tuotantomme korvaamista suurten maatalousmaiden ja ylikansallisten
yhtiöiden ylivallalla ja tuonnilla. Maataloustuotannon hiipuminen ja
ruokaomavaraisuuden katoaminen merkitsevät sitä, että Suomen on yhä vaikeampaa
kivuta takaisin itsenäisten kansakuntien joukkoon. Maatalouden tuottajahinnat
tulee pitää sellaisena, että ne elättävät maataloustuottajan. Meidän tulee
vahvistaa omaa maatalouspolitiikkaamme ja taata oma ruokaomavaraisuutemme.
Elintarvikkeet eivät riitä maailmassa kaikille, jos tuotantoa harjoitetaan vain
kannattavimmilla maatalousalueilla. Kansallinen maatalouden tuki on
säilytettävä. Koko Suomi on pidettävä asuttuna ja kaikille on taattava
kelvolliset elämisen olosuhteet ja toimeentulo.
EU:n
kilpailudirektiivi tulee purkaa
Kuntatalouden
ja ympäristön kannalta on välttämätöntä, että kuntien ja muiden
julkisyhteisöjen toiminnoissa suositaan paikallisia ja yhteiskunnan tuottamia
palveluita. EU:n kilpailutusvaatimus ei kuitenkaan tue tätä, vaan se suosii
yksityissektorin tuottamia palveluita. Vuonna 2013
voimaanastuneen kunta- ja kilpailulakimuutoksen perusteluna oli Euroopan
komission EU-valtiontukisäännöksien vastaisiksi katsomien tukien poistaminen.
Jos kunnan tai kuntayhtymän harjoittama taloudellinen toiminta tai sen rakenne
vääristää tai estää terveen ja toimivan kilpailun edellytyksiä ja syntymistä
markkinoilla tai on ristiriidassa kuntalaissa säädetyn markkinaperusteisen
hinnoittelun vaatimuksen kanssa, Kilpailu- ja kuluttajaviraston pitää puuttua
asiaan. Uusliberalistien mukaan kilpailutilannetta vääristävät julkisen
sektorin elinkeinotoiminta, julkinen rahoitus tai tuki yrityksille sekä
kunnallisten liikelaitosten höllempi verokohtelu. Kunnalla tulee olla oikeus
valita sellainen vaihtoehto, joka on sille kokonaistalouden kannalta edullisin.
Siksi EU:n kilpailutusdirektiivi tulee purkaa.
KUNNALLISEN
ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUDEN JA JULKISTEN SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUIDEN PUOLESTA
Kuntalain
1 §:n mukaan lain tarkoituksena on luoda edellytykset kunnan asukkaiden itsehallinnon
sekä osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien toteutumiselle kunnan
toiminnassa.
Kunnallisia
palveluita kilpailutetaan ja yksityistetään yhä ronskimmin. Terveydestä tulee
yhä selkeämmin kauppatavaraa. Nämä palvelut suoritetaan yhä vähemmällä
työvoimalla. Tämän vuoksi esimerkiksi hoiva- ja terveysalan suuryhtiöt
hallitsevat jo nyt Suomen terveyspalveluiden markkinoita. Niiden liikevaihto on
kasvanut v. 2010–2014 jo 796 miljoonasta eurosta 5,4 miljardiin euroon.
Terveys- ja hoivabisnes eivät ole hyväntekeväisyyttä. Yksityisten yritysten
tärkein tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa. Terveyspalveluista ja arvokkaasta
vanhuudesta tulee liian kalliss pienituloiselle ihmiselle.
On
epätodennäköistä, että maamme väestön hyvinvointi kohentuisi SOTE-uudistuksen
myötä. Noin käy, kun sosiaali- ja terveysalaan budjetoidut varat supistuvat
vuodesta toiseen, sosiaali- ja terveyssektori yksityistetään ja SOTE-toiminta
keskitetään alueellisiin jättikeskuksiin. Eriarvoisuus ja syrjäytyminen eivät
vähene syventämällä suomalaisen yhteiskunnan luokkajakoa. Kuinka mahtaa käydä
niille miljoonalle ihmiselle Suomessa, jotka elävät nykyisin köyhyysrajan alla
tai sen liepeillä, kun heistä tulee vanhuksia?
Yhteiskunnan
tarjoamia kunnallisia sosiaali- ja terveyspalveluja on lakkauttamisen sijasta
vahvistettava ja kehitettävä. Verovaroista on suunnattava enemmän varoja
vanhusten- ja vammaishuollon sekä mielenterveystyön kehittämiseen, lisähenkilökunnan
palkkaamiseen sekä niiden toimintaympäristöjen kehittämiseen.
”SOTE-UUDISTUS” TULEE
PERUUTTAA
Oikeistohallituksen
valmistelema Sote- ja kuntauudistusesitys 18 Sote-alueen (maakunnan)
muodostamiseksi, jonne siirrettäisiin kaikki terveys- ja sosiaalipalvelut,
lopettaisi 60 % kuntien tehtävistä. Se mitätöisi kuntien vuosisataisen
perinteen itsehallinnollisina alueina. Kuntien mielivaltaisille
yhdistelemisille ja suurkuntien luomiselle ei myöskään ole taloudellisia eikä
oikeudellisia perusteita. Tilastotietojen mukaan 170 pienimmän kunnan osuus
kuntien kokonaismenoista on ainoastaan 3 %. Pienten kuntien yhdistämisellä ei
siten ole mitään merkitystä, jos oikeasti haetaan säästöjä. Sote-suunnitelmalla
pyritään terveyspalvelujen yksityistämiseen ja terveydenhoitoon suunnattujen
varojen ohjaamiseen alan yksityisten kapitalistien taskuihin. Kuntalaiset
menettävät mahdollisuuden valvoa terveydenhoidon laatua ja hinnoittelua. Siksi
”Sote-uudistus” tulee peruuttaa.
JULKISEN SEKTORIN
YKSITYISTÄMINEN ON PYSÄYTETTÄVÄ JA TERVEYDENHUOLTOA KEHITETTÄVÄ
YHTEISKUNNALLISENA TOIMINTONA
Kansalaiset
ovat olleet tyytyväisiä kuntien tuottamiin peruspalveluihin. Julkisten
palveluiden yksityistäminen on raakaa kuntalaisten rahastamista, joka johtaa
ihmisten eriarvoistamiseen.
Terveydenhoitopalveluiden
yksityistäminen johtaa automaattisiin hintojen korotuksiin, eikä kukaan pysty
valvomaan palveluiden laatua. Terveydenhoitopalveluja on kehitettävä julkisina
palveluina, jolloin ne maksetaan yhteiskunnan varannoista. Kapitalistien
voittoja ja osinkoja tulee nykyistä laajemmin ohjata hyvinvointipalvelujen
kehittämiseen, jolloin vastaavasti tuotannosta häviävät työpaikat korvautuvat
julkisen sektorin työpaikoilla. STP esittää, että maahamme rakennetaan hyvin
varustettu kunnallinen terveyskeskus keskimäärin jokaista 10 000 asukasta
kohti. Terveydenhuolto tulee säilyttää julkisena palveluna demokraattisessa
valvonnassa, joka takaa palveluiden laadun.
ASUMISKUSTANNUKSET ALAS
Asumiskustannuksia
ovat vuosien mittaan nostaneet rakennusliikkeiden ja kiinteistövälittäjien
voitot, asumisen verottamisen lisääminen ja lainanhoitokustannukset. Sotien
jälkeisestä aravalainajärjestelmästä on luovuttu. Sen tilalle ovat tulleet
lähes yksinomaan pankkilainat. Pankit kohtelivat työttömiä ja konkursseihin
joutuneita asiakkaitaan 1990-luvun laman aikana törkeän kovakouraisesti myymällä
asunnot alhaisiin hintoihin ja jättäen heille velat maksettaviksi.
Asumisen
verotusta on lisätty nostamalla kiinteistöveroja, ulottamalla 23 %:n
arvonlisävero asumiskustannuksiin (lämpö, sähkö, vesi, huoltopalvelu),
rajaamalla asuntolainojen korkojen verovähennysoikeutta ja nostamalla energian
valmisteveroja. Lisäksi käytäntö osoittaa asumistuen johtaneen vuokrien
korottamisen ja asumistukeen suunnattujen varojen siirtyvän suoraan
vuokraisännän taskuun. Asumiseen kohdistuvia veroja ja maksuja tavallisessa
perusasumisessa tulee helpottaa ja kuntien tulee aloittaa uudelleen laajempi
oma vuokra-asuntojen rakentaminen.
MAANKÄYTTÖ JA ASUMINEN
Kaupunkirakenne
on suunniteltava siten, että liikenne julkisilla kulkuvälineillä onnistuu
mahdollisimman helposti. Samoin työpaikkojen ja asuntojen tulee olla riittävän
lähellä toisiaan. Kuntien määrän pienentyessä alueellinen itsehallinto
supistuu. Yhä pienempi joukko ihmisiä Suomen kunnanvaltuustoissa päättää
kuntansa maan- ja luonnonvarojen käytöstä. Maankäytön suunnittelussa on
ensisijaisesti huomioitava palvelut, ympäristökysymykset ja alueiden
viihtyisyys. Kuntalaiset tarvitsevat virkistysalueita, puistoja ja rantoja,
sekä erilaisia harrastusmahdollisuuksia. Näistä asioista kunnissa käydään
kärjekästä kamppailua. Esimerkiksi Helsingissä asukkaat puolustavat
100-vuotiasta Keskuspuistoa ja Malmin lentokenttää tuhoamiselta. STP:n
järjestöt toimivat asukkaiden puolesta. Kunnilla tulee säilyttää yksinoikeus
kaavoitukseen, jolla pystytään alentamaan rakennus- ja maankäyttökustannuksia.
ILMASTONMUUTOKSEN
TORJUMINEN SUURIMPIA HAASTEITAMME
Ihmiskunnan
kehitys ja oleminen rakentuvat meitä ympäröivän biosfäärin ja ekosysteemin
varaan. Tämä puolestaan luo eettisen perustan sille, että tehtävämme on turvata
ympäröivän luonnon ja kaikkien eläinlajien säilyminen puhtaana ja toimivana
kauas tulevaisuuteen.
Suurimpia
yhteiskunnallisia haasteitamme on ilmastonmuutoksen torjuminen. Ilmaston
lämpenemisen syynä ovat ilmakehässä lisääntyvä hiilidioksidi ja muut
kasvihuonekaasut, joita sinne tuottavat kivihiilen ja öljyn polttaminen sekä
metsien hävittäminen. STP katsoo, että kasvihuonekaasujen määrä ilmakehässä
voidaan jo nyt kääntää laskuun, mutta se vaatii uusliberalismille vaikeaa
yhteiskuntasuunnittelua.
Ympäristökatastrofin
torjumiseksi kasvihuonekaasujen päästöjä tulee vuoden 1990 tasosta vuoteen 2050
mennessä alentaa 95 %. Taloudellisesti ratkaisu on meille edullisin, jos
välittömästi alamme sopeuttaa talous- ja yhteiskuntapolitiikkaamme näihin
tavoitteisiin. Tämä tulee merkitsemään tutkimuksen, innovaatiokehittelyn ja
ympäristöteknologian kilpailukyvyn osalta hyppäyksellistä edistystä.
Valtion
ja kuntien tuotantolaitosten ja luonnonvarojen yksityistäminen ja ulkoistaminen
on lopetettava. Kaivostoiminta on siirrettävä kotimaiseen yhteiskunnalliseen
omistukseen ja annettava toimiluvat vain saasteettomalle
kaivannaisteollisuudelle. Ympäristövalvonta tulee tehdä toimivaksi. Ympäristöministeriötä
ei tule yhdistää maa- ja metsätalousministeriöön.
JÄTEHUOLTO JA KIERRÄTYS
toteutettava ympäristölähtökohtaisesti
Jätteen
määrän vähentäminen on jätehuollon keskeisin päämäärä. Lähtökohtana tulee olla,
että teollisuus itse pyrkii tuottamaan jo tuotantoketjun alkupäässä
mahdollisimman vähän luonnossa hajoamatonta pakkaus- ym. ympäristöjätettä.
Kierrätyksellä säästetään rajallisia raaka-aineita ja vähennetään luonnon
jätekuormitusta.
Turpeesta
ja ydinvoimasta on luovuttava ja suunta otettava kohti uusiutuvia
energiamuotoja. Keskeinen keino fossiilisista polttoaineista aiheutuvien
haittojen vähentämiseksi on uusiutuvan energian käyttö. Riskialttiille
ydinvoimalle ei tule myöntää uusia periaate- eikä rakennuslupia, koska se on
muuttunut tappiolliseksi. Suomi on energiavaroiltaan rikas maa ja luopumalla
ydinvoimasta ja kivihiilen tuonnista Suomi saavuttaa varsin nopeasti
energiantuotannon omavaraisuuden.
KOKO MAASSA ON
TOTEUTETTAVA KULUTTAJILLE SAMANSUURUISET SÄHKÖTARIFFIT JA PERUSTETTAVA
KANSALLINEN SÄHKÖYHTIÖ
Ilman
voitontavoittelua tuotetun kohtuuhintaisen energian tulee olla tasapuolisesti
saatavissa ympäri maata. Energiayhtiöiden tulee olla yhteiskunnallisessa
omistuksessa.
Energian
tuotannon ja jakelun yksityistäminen on johtanut tilanteisiin, joissa harvaan
asutuilla alueilla sähkön siirtohinnat ovat yleisesti suurempia kuin itse
sähkön hinta. Tämä johtaa alueelliseen eriarvoisuuteen. Energia- ja
sähkönsiirtoyhtiöt hamuavat kansalaisten perusoikeuksien ja turvallisuuden
kustannuksella suurvoittoja. Tämä tapahtuu maamme huoltovarmuuden – mihin
kategoriaan kohtuuhintaisen sähkön saaminen myös kuuluu – kustannuksella. Siksi
maassamme koko energia-ala ja siihen kuuluva infrastruktuuri on saatettava
julkiseen omistukseen, joka hoitaa samansuuruisilla tariffeilla sähkön siirron,
-tuotannon ja –myynnin.
LAAJAKAISTA ON KANSALAISEN
PERUSOIKEUS
Yhteiskunnan
monet palvelut ja toiminnot on siirretty kokonaan verkkoon. Selviytyäkseen
arjessaan kansalainen tarvitsee enenevässä määrin tietokonetta ja
verkkoyhteyttä. Maksuton laajakaistayhteys kuuluu ihmisen perusoikeuksiin.
Tietoliikenneyhteys jokaisen kansalaisen oikeutena tulee varmistaa luomalla
sitä varten yhteiskunnan omistama tietoliikenneverkko. Jokaiselle kansalaiselle
on turvattava myös oikeus maksuttomaan tietotekniikan koulutukseen ja tukeen
ON PIDETTÄVÄ HUOLTA
ALUEPOLITIIKASTA JA KOKO MAAN TASA-ARVOISESTA KOHTELUSTA
Väen
pakkautuminen pääkaupunkiseudulle ja muutamaan kasvukeskukseen merkitsee vain
sitä, että nykypolitiikassa aluepolitiikka on epäonnistunut. Se merkitsee
maaseudun autioitumista. Suomi on pinta-alaltaan laaja maa. Lainsäädännöllisesti
on turvattava, että koko maan alueella on kaikissa kunnissa mahdollisuus asua.
Siksi on tuettava syrjäseutujen tuotantoa, säilytettävä maataloustuki ja
pidettävä liikenneverkko yhteiskunnallisessa omistuksessa.
PALKKATULOJEN JA
ELÄKKEIDEN RISKITÖN TALLETUS ON SAATAVA KANSALAISTEN PERUSOIKEUDEKSI
Nykypolitiikkaa
mukautetaan kaikkien osalta kapitalistiselle riskinotolle. Pääomapiirit
pyrkivät liittämään keinottelun piiriin myös palkansaajien ja eläkeläisten
eläke- ja ansiotulot. Ihmisen perusoikeuksiin tulee kuulua mahdollisuus
riskittömästi säilyttää palkka- ja eläketulojaan. Siksi maahamme tulee perustaa
yksi valtion omistama kansallinen säästöpankki, jossa palkansaajat ja
eläkeläiset voivat riskittömästi säilyttää palkka ja eläketulojaan sekä säästöjään.
Samoin tulee siirtää kansaneläkelaitoksen piiriin kaikki työeläkkeet, jossa
työeläkkeiden maksuun kerätyt varat talletetaan riskittömästi.
TARVITAAN OIKEUSREFORMI,
JOSSA SÄÄDETÄÄN VELKOJEN JA ULOSOTON KOHTUULLISTAMISESTA SEKÄ VIRHEELLISYYKSIEN
POISTAMISESTA
Kotitaloudet
ovat velkaantuneempia kuin koskaan. Ulosotto- ja perintävelkomiset ovat
paisuneet miljardeihin. Yksistään ulosotossa on neljä miljardia euroa.
Käräjäoikeuksien velkomistuomiot ovat lisääntyneet viime vuosina
moninkertaisiksi kattaen valtaosan käräjätuomioista. Järjestelmä vaarantaa
oikeussuojan ja oikeusvaltion. Julkisten maksujen perintätoimet on otettava
kuntien ja valtion haltuun pois niillä voittoja tekeviltä yksityisiltä
perintäyhtiöiltä.
NYKYINEN TILANNE SUOMESSA,
EUROOPASSA JA MAAILMASSA VAATII UUSIA RATKAISUJA – KANSANRINTAMA RAKENNETTAVA
UUDEN MAAILMAN PUOLESTA
Maksimivoittoja
tavoitteleva uusliberalistinen harvainvalta on tuottanut ympäristöongelmien ja
hyvinvoinnin alasajon lisäksi ennennäkemättömän yhteiskunta- ja talouskriisin,
jolle ei näy loppua. Se johtaa kaikkialla inhimillisen hädän pahenemiseen
entisestään. Tilalle tarvitaan uutta talous- ja yhteiskuntapolitiikkaa, joka
asettaa työn ja sen tekijät suurten pääomien etujen edelle. Pääomien rajaton
toiminta tulee saattaa yhteiskunnallisen kontrollin piiriin. Uusliberalistinen
yhteiskuntapolitiikka on hylättävä. STP haluaa rakentaa laajan kansalaisten ja
järjestöjen yhteisen rintaman poliittisen vaihtoehdon luomiseksi nykymenolle.
Ainoastaan tällä tavalla voidaan luoda perusta suurten edessä olevien ongelmien
ratkaisulle.Suomen Työväenpuolue ry.