Uskonnoista ja maailmankatsomuksista
Uskonto liittyy Ihmisen koko kehityshistoriaan
Ihminen on kehittynyt
yhteisöllisenä oliona. Kehityksensä kaikissa vaiheissa ja varsinkin historiansa
alussa ihmisillä oli tiukka riippuvuus toisistaan. Ihminen ei ole tullut
yksinään toimeen Afrikan savanneilla villin luonnon ja petojen kanssa. On
tarvittu yhtenäistä ryhmää puolustautumiseen ja onnistuneeseen metsästykseen.
Se edellyttää, että jo aivan historiansa alusta asti ihmiset ovat tarvinneet
yhteistä maailmanselitystä ja yhteisiä toimintatapoja sekä ryhmän kykyä
organisoida yhdessä toimintaansa. Se ei ole ollut mahdollista ennen kielen
kehitystä sille tasolle, että ajatuksia tai erilaisia viestejä on voitu vaihtaa
ihmisten kesken, mutta kieli kehittyi korvaamaan tätä puutetta.
Eväät
kunnolliselle maailmanselitykselle ovat olleet alussa hyvin vähäiset, ellei
olemattomat. Kaikki tieto kertyi vain yksittäisten yksilöiden kokemuksen
kautta. Tieto piti vielä jollakin tavoin selittää ja tulkita. Unimaailma antoi
mahdollisuuden selittää tapahtumia ”henkien” kautta. Syntyi jako henkeen ja
ruumiiseen, johon myötävaikutti unien ”todellisuus”. Ihmisen henki oli unessa
käynyt seikkailemassa milloin missäkin ruumiinsa ulkopuolella. Siitä seurasi
päättely, että henki oli jotain muuta kuin ruumis. Henkisyys ulotettiin pian
koko luontoon. Kaikella luonnossa oli
”henki” ja oma jumalansa. Tämä johti monijumalisuuteen, oli ukkosen jumala,
hedelmällisyyden jumala, sodan jumala jne...
Kuitenkin
maailmassa oli tuolloin hyvin paljon järjellä käsittämätöntä turhaa kärsimystä.
Ihmisyhteisöt kohtasivat erilaisia vastoinkäymisiä, luonnonkatastrofeja ,
maanjäristyksiä, tulvia, tulivuorenpurkauksia, sairauksia, puhumattakaan
vihamielisestä luonnosta petoineen ja myrkkykäärmeineen. Tämä tulkittiin
yleensä siten, että ”vika oli meissä itsessämme, olimme toimineet väärin,
tehneet syntiä” ja että tästä syystä ”jumalat” halusivat rangaista meitä. Jumalia
piti jotenkin hyvitellä. Siitä syntyvät uhrilahjat jumalille. Uhrataan eläimiä
tai jopa ihmisiä jumalien lepyttämiseksi. Tieto kertyi perinteeksi. Yhteisöön
syntyi riittejä, myyttejä, tarinoita maailmanselityksiksi, joita välittivät yhteisön
vanhimmat henkilöt tai eri tavoin valituiksi tulleet poppamiehet. Yhteisöön
syntyi hierarkia ja sisäinen vallankäyttö. Vain poppamiehillä tai papeilla oli
oikeus tulkita henkimaailman asioita.
Kuolema ja
hautaus olivat aivan erityinen riitti. Koska ruumis ja henki olivat jo erotettu
toisistaan, voitiin olettaa, että vaikka ruumis kuolikin niin sielu, ihmisen
henki, jäi elämään. Vainajaa muistettiin siten, että kuolleen mukana yleensä
haudattiin kaikkea sitä esineistöä, jota kuollut ihminen oli eläissään
käyttänyt. Toisaalta pyrittiin varmistamaan, ettei kuollut ihminen jäänyt
kummittelemaan kasaamalla haudan päälle suuri kivikasa tai niin kuin Egyptissä
rakentamalla pyramidi faaraoille.
Uskontojen
kehityksen myöhemmässä vaiheessa useiden jumalien uskonnoista viimein
kehittyi - siivilöityi -yksijumalisuus,
ei tarvittu erillistä jumalaa jokaiselle kivelle ja kannolle, vaan yksi ja
ainoa abstrakti jumala korvasi kaikki muut jumalat. Näin tapahtui ensin
juutalaisuudessa, sitten kristinuskossa ja islamilaisuudessa. Tämä oli
välttämättömyys Rooman valtakunnassa, jossa asui kymmeniä kansoja ja heimoja
omine uskontoineen ja jumalineen. Yhteen Roomaan tarvittiin yksi yhteinen
jumala ja uskonto.
Uskonto
vallankäytön välineenä syntyi luokkayhteiskunnan syntymisen myötä. Uskonnosta tuli ihmisen alistamisen väline,
jota yhteiskunnan hallitseva luokka tarvitsi. Omilla aivoillaan ei saanut
ajatella, koska ”totuus kaikista asioista ” oli jo olemassa raamatussa tai
koraanissa tai uskontoon vihkiytyneellä papistolla. Ratkaisevaksi kriteeriksi
tuli ”usko”. Vain usko yhteiseen jumalaan ratkaisi. Se meni kaiken tiedon ohi
maailman selityksenä. Jos ihminen alkoi epäillä uskonnon selityksiä, hän siis
menetti uskonsa ja oli ”kadotettu”. Uskonnot
alkoivat hallita pikkutarkasti ihmisten elämää. Esim. islamissa täytyy
edelleenkin rukoilla viidesti päivässä kohti Mekkaa ja lisäksi islamilainen
vallankäyttö selittää kaiken vallankäyttönsä uskonnon kautta, vaikka sillä ei
olisi mitään tekemistä koraanin kanssa.
Kun
tieteellinen tieto maailmasta oli edelleenkin aivan olematonta, myytit saivat
järjenvastaisia muotoja eli ne
vaikuttivat sitä voimakkaammin mitä enemmän todellisuuden vastaisia ne olivat.
Syntyivät myytit taivaasta ja helvetistä, kuoleman jälkeisestä ikuisesta elämästä,
Jeesuksen ihmeteoista. Tulevaisuutta arvioitiin erilaisten ennustusten ja
astrologien kautta. Saksalainen filosofi Ludwig Feuerbach oivalsi uskonnon
olemuksen kiteytyksessään: ”Jumala ei ole luonut ihmistä vaan ihminen on luonut
jumalan.”
Uskonto
muodostui perustavaksi osaksi kulttuuria. Oli elettävä esi-isien kulttuurin
mukaan, jossa taas ytimen muodosti uskonto. Jos rikoit uskonnon ”sääntöjä”,
teit rikoksen myös omaa sukuasi ja kulttuuriasi kohtaan. Sinut jätettiin koko
yhteisön ulkopuolelle. Saatettiin jopa kivittää kuoliaaksi, mitä edelleenkin
tapahtuu naisille talebaanien keskuudessa.
Uskontojen
kehityksen myötä ne saivat erilaisia opillisia määrityksiä, joista muodostui
uskonnon opillinen perusta kuten Jeesuksen ristinkuolema ja syntien sovitus,
isä, poika ja pyhähenki, ikuinen elämä jne. Jeesuksen ristinkuolema on aivan
selvästi yhteydessä ihmisuhriin ja on siis aikaisempien uskontojen mukaansa
tuomaa. Kirkon valta-asemaa pönkitettiin väkivaltakoneistolla, inkvisitiolla, joka
oli suunnattu kaikkia ”harhaoppisia ja toisinajattelijoita” vastaan.
Kirkon ylläpitämät
opit pitävät uskontoja edelleenkin pystyssä. Jos niistä – niin järjenvastaisia
kuin ne ovatkin - uskonnot luopuvat, uskonnosta ei jää juuri mitään jäljelle.
Uskonnoilla
on kieltämättä ollut merkittävä osuus ihmisen historiassa aina viime
vuosisatoihin asti ennen kaikkea sosiaalisen yhteydenpidon muotona. Uskonnon ja kirkon yhteydessä on myös luotu
ihmiskunnan merkittävimpiä taideaarteita, muistellaan vaikkapa Bachin Matteus-passiota
tai h-mollimessua, Mozartin Requemia taikka italialaisten taiteilijoiden
suurenmoisia freskoja ja muita maalauksia. Aikaisempina keskiaikaisina
vuosisatoina mahtavien kivikirkkojen rakentamisen pienillekin paikkakunnille on
täytynyt olla suunnaton ponnistus alueensa köyhääkin köyhemmille asukkaille.
Nyt uskonto
on menettänyt keskeisen asemansa ja muodostunut kehityksen vahvaksi jarruksi
pitäessään edelleenkin kiinni tieteiden vastaisista myyteistään. Sen sijaan
monet kirkon riitit saattavat säilyttää paikkansa yhteisöllisyytensä takia
(häät, hautajaiset jne.) Ovathan ne monesti ainoita tilaisuuksia, joissa
sukulaiset ja tutut tapaavat pitkästä aikaa toisiaan.
Filosofia ja tiede erkaantuivat uskonnosta
Viimeistään
antiikin Kreikassa puoli vuosituhatta ennen ajanlaskun alkua uskonnosta erkaantui
ensin filosofia, joka pyrkii tutkimaan maailmaa objektiivisesti ihmisen omista
lähtökohdista lähtien ja uskonnoista riippumatta. Heti sen jälkeen filosofiasta
alkoi erkaantua tiede. Filosofi Aristotelesta pidetään paitsi suurena filosofina
myös tieteellisen ajattelun ja monien tieteenalojen perustajana.
Uskontoa
monet perustelevat sillä, että kun heidän tietonsa on rajallista, rajan takana
täytyy olla toinen, yliluonnollinen todellisuus, joka ei voi selittyä muuten
kuin uskonnon kautta. Tuo väite on perusteeton. Me todellakin tiedämme varsin
vähän, mutta opiskelemalla ja perehtymällä asioihin meidän oma tiedon piirimme
laajenee. Sama pätee tieteelliseen tietoon. Tiedämme jo paljon maailmasta,
mutta emme kaikkea. Oleellista on, että tietomme maailmasta ja sen ilmiöistä
tieteiden kehityksen myötä laajenee. Tänään emme tiedä jotain asiaa, mutta
huomenna ehkä jo tiedämme. Emme tosin koskaan pääse tilanteeseen, että
tietäisimme kaikista asioista kaiken, mutta etenemme kuitenkin
tietämättömyydestä kohti tietoa. Tiedon puutteellisuudella ei siis voi
perustella mitään yliluonnollisia ilmiöitä eikä uskontoa.
Uskontojen
vaihtoehtona ei ole toinen uskonto vaan toinen maailmankatsomus, tieteeseen ja
filosofiaan nojautuva maailmankatsomus, joka tutkii kehitystä luonnossa ja
yhteiskunnassa. Se korvaa uskonnon täysin olematta itse kuitenkaan uskonto.
Tämän hintana on, että maailma pitää hyväksyä sellaisena kuin se on ja että
ikuisen elämän haaveesta on luovuttava. Ruumis ja sielu eivät ole erotettavissa
vaan ovat yhtä, ei ole sielua – tajuntaa – ilman ruumista. Ihminen palautuu
kuolemansa jälkeen aivan samaan tilaan kuin mitä hän oli ennen syntymäänsä. Mitään ikuista elämää ei ole, vaan ihminen jää
muiden ihmisten muistiin oman elämänsä ansioilla tai rikoksilla, omilla
teoillaan, mitä hän on eläessään tehnyt. Eino Leino kiteytti asian seuraavasti
runossaan Aurinkolaulu: ”Min verran meissä on lempeä, sen verran meissä on iäistä,
sen verran meistä myös jäljelle jää, kun päättyvi päivä tää.”
Maailman
hyväksyminen sellaisena kuin se on, on hyvin rankka asia. Maailmassa on paljon
köyhyyttä, sotia, riistoa, vääryyttä ja surullisia kohtaloita - elämä ei ole
aina oikeudenmukainen - mutta siinä on myös kauneutta, hienoja tarinoita,
pyrkimystä totuuteen. Elämä on hieno asia, jossa meidän on kuitenkin
taisteltava alati oikeudenmukaisuuden puolesta kaikkea vääryyttä, sortoa ja
epärehellisyyttä vastaan. Meidän tehtävämme maailmassa on kulttuurin parhaiden
puolien edistäminen, mutta uskonto erottaa edelleenkin ihmisiä tästä tehtävästä,
kun uskovaiset keskittyvät vain itseensä ja oman ”taivasosuutensa”
varjelemiseen. Uskonto passivoi suurta osaa ihmisistä. He eivät todella pohdi
maailman poliittista todellisuutta ja varovat ottamasta kantaa politiikkaan. He
karttavat todellisuutta, kun se pitäisi sen sijaan kohdata. Tietenkin
maailmassa on kristillisdemokraattisia puolueita, mutta nekin näkevät
päätehtäväkseen ”kristillisten arvojen” puolustamisen ja levittämisen. Heidän
tavoitteenaan on mm. keskioluen laimentaminen ja abortin vastustaminen sekä muut
vastaavat asiat. Todellisiin yhteiskunnan rakenteellisiin epäkohtiin kuten
työläisiin kohdistuvaan riistoon he eivät tahdo puuttua, koska heidän mielestään
ihminen on vastuussa teoistaan vain uskonnon määrittelemälle jumalalle. Uskonnon pauloissa eläville ihmisille jää
taaskin Eino Leinon runossaan Hymyilevä Apollo muotoilema kohtalo: ”Moni nukkui
nuorihin toiveisiin ja heräsi hapsihin hopeisiin: hän katsahti ympäri
kummissaan ja – uinahti uudestaan.”
Uskonnot muodostavat edelleenkin yhden suurimmista
esteistä yhteiskunnallisille kehitykselle
Nykyään
uskonnot, kun ne eivät tunnusta todellista maailmaa ja tieteellisiä tosiasioita,
vaan toimivat edelleenkin tuhansia vuosia vanhojen riittien ja myyttien varassa,
aiheuttavat suurta tuhoa koko maailmassa. Katsotaan vaikkapa vain Palestiinan
tilannetta, jossa juutalaisuus ja islamilaisuus ovat järjettömässä kamppailussa
toisiaan vastaan. Kristinuskon menneisyys ei ole yhtään parempi. Senkin historiaan
mahtuu valtava määrä väkivaltaa, kärsimystä ja vääryyksiä. Mutta kuten
kaikessa, myös uskontojen suhteen poikkeus vahvistaa säännön. Etelä-Amerikassa
monissa maissa kirkko on vaatinut yhteiskunnallisia uudistuksia jopa niin
voimakkaasti, että se on johtanut ristiriitoihin Vatikaanin kanssa.
Moraaliset
koodit ja käyttäytymissäännöt ovat joka tapauksessa ihmisille täysin välttämättömiä
uskonnoista riippumatta, mutta ne eivät ole kiveen kirjoitettuja. Toisaalta
uskonnot ovat tuoneet oman huomattavan osansa näihin moraalisiin koodeihin. Nuo
säännöt ja periaatteet ovat myös muuttuvia – joku aikaisemmin jyrkästi tuomittu
käyttäytymissääntö saattaa nykytieteen ja kulttuurin valossa tulla
hyväksyttäväksi ja päinvastoin.
Uskonnot
voivat säilyttää myönteisen merkityksensä, joka on yhteisöllisyydessä, jos…
-
ne tunnustavat tieteissä tapahtuvan edistyksen
- ymmärtävät
maailmassa - luonnossa ja yhteiskunnassa – tapahtuvan kehityksen - myöntävät, ettei ”sielun ja ruumiin” erottamiselle ole perusteita
- mitään Jeesuksen suorittamaa ”uhrilahjaa” emme tarvitse
- ei ole perusteita sielun kuolemattomuudelle ja sitä kautta ”ikuiselle elämälle taivaassa”
- uskonto on erotettava irti vallankäytöstä
Uskonto pitää
puoliaan vetoamalla ihmisten kuolemanpelkoon ja lapselliseen toiveeseen
ikuisesta elämästä taivaassa. Kaikenlainen uskonto on taikauskoa, joka kyllä
saattaa antaa henkilökohtaista lohtua siihen uskoville. Kirkot saattavat toimia
näkyvänä hyväntekeväisyyden harjoittajina, mutta maailman tiedostamisen ja
maailman rakentamisen välineeksi uskonnosta ei ole.
Reijo Katajaranta, 70 v
Valokuva: Matti Laitinen