KUNTALAKIUUDISTUS
– TIE YKSITYISTÄMISEEN
Suomen istuva hallitus vetoaa Euroopan
unioniin voidakseen kiihdyttää kunnallisten palveluiden yksityistämistä
Suomessa. Ehdotetun kuntalakimuutoksen perusteluna on Euroopan komission
EU-valtiontukisäännöksien vastaisiksi katsomien tukien poistaminen. Hallitus
haluaa poistaa kuntien elinkeinotoiminnalta konkurssisuojan ja veroetuudet,
koska heidän mielestään nämä vääristävät kilpailua. Tämän hankkeen todellisena
päämääränä on kuitenkin ensisijaistaa yksityisomistukseen perustuva kuntasektorin
liiketoiminta ja toissijaistaa yhteiskunnalliseen omistukseen perustuva
palvelutuotanto. Hallituksen sopima yhteisöveron alentaminen 4,5
prosenttiyksiköllä v. 2014 alussa niveltyy erinomaisesti tähän tavoitteeseen.
KILPAILUNEUTRALITEETIN VARJOLLA VOI
RYÖSTÖKALASTAA
Kilpailuviraston saamat
kilpailuneutraliteettia koskevat toimenpidepyynnöt ovat koskeneet monia
kunnallisia toimintasektoreita kuten ravitsemus- ja majoitustoimintaa,
liikuntapalveluja, jätehuoltoa, sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluita
sekä työvoimapoliittisia koulutuspalveluita. Muita kiinnostuksen kohteita ovat
kuntien energia- ja vesilaitokset, satamat ja joukkoliikenne.
Kilpailuneutraliteetilla tarkoitetaan sitä, että taataan yksityiselle ja
yhteiskunnalliselle tuotantosektoreille tasapuoliset kilpailuolosuhteet.
Uusliberalistien mukaan kilpailutilannetta vääristävät julkisen sektorin
elinkeinotoiminta, julkinen rahoitus tai tuki yrityksille sekä kunnallisten
liikelaitosten höllempi verokohtelu. Suomen valtiovalta toimii johdonmukaisesti
kapitalistien luokkaherruuden välineenä. Kapitalistien mielestä kuntien liikelaitosten
kilpailuneutraliteettia koskevat ongelmat voidaan poistaa muutamalla niiden
toiminta osakeyhtiö-, osuuskunta-, yhdistys- tai säätiömuotoiseksi sekä
suosimalla yksityisiä palvelujentuottajia.
KUINKA KILPAILUNEUTRALITEETTI TOTEUTETAAN?
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että
ensin kuntaan perustetaan yksityinen yhtiö, joka tarjoaa esim. samanlaisia sosiaali-,
terveys-, hoiva- ja erityisryhmien asumispalveluja kuin kuntakin. Tämä johtaa siihen,
että joudutaan kilpailutilanteeseen. Seuraavaksi kilpailuvirastoon lähetetään
toimenpidepyyntö. Jotta toimittaisiin EU:n neljän vapauden hengessä, toiminta osoitetaan
kuntalain muutoksen tultua voimaan pääsääntöisesti yksityisen tahon
hoidettavaksi. Tämän seurauksena yksityistäminen etenee ja tiet kansainvälisille
palveluntuottajayhtiöille ja pääomalle avautuvat.
Hallitus toki lupaa, että laissa
rajattaisiin eräitä tehtäviä, joita ei katsottaisi hoidettavan
kilpailutilanteessa markkinoilla. Tärkeimmät rajaukset koskisivat kunnan
lakisääteisiä tehtäviä, yhteistoimintana hoidettuja sekä monopolin muodostavia
tehtäviä. Suurin osa sosiaali- ja terveyspalveluista on lakisääteisiä, eli
lainsäädäntö velvoittaa kunnat järjestämään nämä palvelut. Säännöksen
perusteella jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän
edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.
Kapitalistit eivät ole olleet koskaan kiinnostuneita heikosti voittoa
tuottavista tai tappiollisista toimialoista.
KUNTIEN
LIIKELAITOKSET YHTIÖITETÄÄN JA YKSITYISTETÄÄN
Suomen kunnissa toimi v. 2008 yhteensä
193 liikelaitosta. Kunnallisia liikelaitoksia koskevaa sääntelyä ehdotetaan
tarkistettavaksi siten, etteivät kunnalliset liikelaitokset voisi toimia
kilpailutilanteessa markkinoilla. Tämän korjaamiseksi kaikkea kuntien
kannattavaa liiketoimintaa verotetaan niiden yleishyödyllisyydestä huolimatta,
koska ne heikentävät toiminnallaan yksityisyritysten tuottavuutta ja niiden
vapaata liikkuvuutta. Mikäli kunta tuottaa palveluita tai tavaroita
kilpailutilanteessa markkinoilla sen hinnoittelun täytyy olla
markkinaperusteista. Markkinahinnoittelu vastaa sitä hintatasoa, jolla
yksityiset yritykset hinnoittelevat tuotteensa. Tällainen menettely takaa, että
kohtuuhintaiset palvelut katoavat, koska kaikkien palveluiden tulee tuottaa
voittoa. Terveydestä ja hyvinvoinnista tulee entistä likaisempaa ja
eriarvoistavampaa liiketoimintaa.
Hallituksen lakiehdotuksen mukaan, kunta voisi edelleen toimia vähäisessä
määrin markkinoilla sekä silloin, kun se erityislain perusteella olisi
nimenomaan mahdollista. Poikkeussäännöksen perusteella kunta voisi lisäksi
tuottaa tukipalveluja kuntakonserniin kuuluville tytäryhteisöille sekä
palvelussuhteeseen liittyviä palveluja tytäryhteisöjen palveluksessa oleville
henkilöille sekä laajemminkin palveluja sidosyksiköille. Jos pääsääntönä on
yksityistää, tällaiset poikkeukset menettävät merkityksensä tai kunnista tulee
yksityissektorin alihankkijoita.
SOSIAALISTEN MARKKINOIDEN LUOMINEN
Suomessa
suunnitellaan aktiivisesti sosiaalisten markkinoiden luomista. Sosiaali- ja
terveydenhuollon palveluista tehdään kannattavaa liiketoimintaa, jolle on
ominaista pienet työvoimakustannukset ja suuret voitot. Tämä tarkoittaa sitä,
että terveyspolitiikassa pyritään siirtymään säätiöiden, yhdistysten ja
yksityisten yritysten ylläpitämiin sairaaloihin. Julkisille terveysasemille käy
samoin. Vapaaehtoistoiminnan osuutta lisätään sosiaalipalveluissa,
ympäristövastuuta vyörytetään asukkaille ja yhdistyksille. Muista palveluista
huolehditaan – mikäli niistä ylimalkaan huolehditaan – sosiaalisten
markkinoiden ja vapaaehtoisvoimien toimesta.
Laki on
tarkoitettu tulemaan voimaan viimeistään 1.9.2013. Lain voimaantullessa
harjoitetulle toiminnalle säädettäisiin siirtymäaika vuoden 2014 loppuun
saakka. Kuntien määrän vähetessä valta keskittyy, ja yhä pienempi ihmisjoukko
on päättämässä kuntatason yksityistämishankkeen toteuttamisesta. Yksityistäminen
johtaa aina kansallisomaisuuden laillistettuun ryöstöön.
Onko suurempaa häpeää kuin olla v.
2013 oikeistohallituksen vasemmistoministeri?
Matti Laitinen 11.4.2013
Lähde: Hallituksen
esitys Eduskunnalle laiksi kuntalain muuttamisesta