Leninin vai
Kommunistisen Manifestin puolueteoria
Mikä on mennyt pieleen, kun sosialismi ei ole edennyt
länsimaissa yli puoleen vuosisataan? Entä pitäisikö - ja voidaanko marxismia teoriana
kritisoida? Voisiko marxismin aatteellisessa perustassa olla jotain sellaista,
joka ei toimi nykyajassa? Voidaanko marxismia kritisoida joiltakin osin, vaikka
se kokonaisuudessaan pätee edelleenkin.
Olemmeko asettaneet marxilaisen teorian sellaiselle kaiken
arvostelun yläpuolella olevalle jalustalle, että sitä ei voida ollenkaan
arvioida uudelleen miltään osin joutumatta leimatuksi petturiksi tai
revisionistiksi. Jos näin on, silloin marxismi on kiveen kirjoitettu, eikä uusia
näkökulmia marxismiin voi edes syntyä.
Marxismissa on kestävää Marxin Pääoma ja sen talousteoriat.
Kukaan ei ole pystynyt kumoamaan niitä. Samoin siinä on kestävää dialektinen
materialismi metodina ja etenkin Engels huomioiden sekä myös historiallinen
materialismi historiaa tutkivana metodina.
Marxismissa voidaan kyseenalaistaa leniniläinen puolueteoria.
Se on pätevä, mutta ei yleispätevä. Se on luotu äärimmäisissä oloissa,
tsarismin vallan alla (Leninin kirja Siperiaan karkotuksen ajalta: Mitä on
tehtävä (1901- 1902)). Leninin puolueteoria oli maanalaisuuden oloissa syntynyt
ja hyvin keskusjohtoinen teoria joka vain vahvistui ensimmäisen maailmansodan
ja Lokakuun vallankumouksen oloissa. Vallankumous ja sen jälkeen seurannut
sisällissota ja ulkovaltojen hyökkäykset vaativatkin keskusjohtoisuutta, mutta
se avasi Stalinin aikana oven vallan täydelliselle keskittämiselle: kärjistäen
sanottuna työväenluokan valta muuttui puolueen vallaksi, puolueen valta muuttui
puoluejohdon vallaksi ja viimekädessä puolueen pääsihteerin vallaksi.
Tuo vallan keskittämispyrkimys on seurannut kommunistisessa
liikkeessä tähän päivään saakka. On oletettavaa, että jo Lenin itse näki, että
vallan keskittämisen sijaan tarvitaan demokratian eli päätösvallan
laajentamista ja hajauttamista. Sen näkee Leninin viimeisistä kirjoituksista,
joissa Lenin on hyvin pettynyt vallankumouksen etenemiseen. ”Tarvitaan sivistystä, edes Euroopassa
saavutettua sivistystä ennen kuin todellisesta sosialismista voidaan puhua.” Lenin
kehotti vallan hajauttamiseen ja demokratian laajentamiseen sosialismissa ja
sinne siirryttäessä mm. seuraavin sanoin: ”Kaikkien kansalaisten on
osallistuttava oikeudenkäyttöön ja maan hallintaan. Meistä (bolshevikeistä) on
tärkeää, että ehdottomasti kaikki työtätekevät saadaan mukaan hallitsemaan
valtiota. Se on tavattoman vaikea tehtävä. Mutta – vähemmistö – puolue ei voi
pystyttää sosialismia. Sen voivat pystyttää kymmenet miljoonat, kun ne oppivat
tekemään sen itse. ”
Valtaa keskittävä puolueteoria voi toimia nykyäänkin, mutta
vain kehitysmaissa, joissa suuret luokkaerot ja työläisten sortaminen – jopa
kidutukset ja teloitukset ovat arkipäivää, mutta ei enää Euroopassa ja muissa ns.
kehittyneissä kapitalistisissa maissa. Se ei ole länsimaissa johtanut
mihinkään.
Marxilla ja Engelsillä on kokonaan erilainen puolueteoria
kuin leniniläinen puolueteoria. Tämä ero on melkein kokonaan unohdettu ja
otaksuttu, että leniniläinen puolueteoria ilman muuta korvaa ”kehittyneempänä” Kommunistisen
manifestin teoriat puolueesta. Mutta niin ei ole. Marx ja Engels sanovat
Kommunistisessa manifestissaan, että ”Kommunistit eivät ole erikoinen, muiden
työväenpuolueiden vastakohtana oleva puolue”, vaan se on työväenluokan
edistyksellisin ja tietoisin osa.
Tällainen näkökulma voisi sopia myös ns. kehittyneiden
kapitalistimaiden olosuhteisiin. Ns.
länsimaissa yhteiskunnalliset muutokset ja epäkohdat voivat kärjistyä eri tavoin.
Ne voivat antaa kasvualustaa niin vasemmistolaisille kuin oikeistolaisillekin
liikkeille. Ne voivat olla äärioikeistolaisia liikkeitä. Mutta ne voivat olla
myös vasemmistolaisia, porvarillista demokratiaa arvostelevia liikkeitä. Ne
voivat olla edistyksellisiä ns. yhden asian liikkeitä. ympäristöliikkeitä, ay -
liikkeen palkkataisteluja, veroparatiisien vastustamista, kannanottoja
tasa-arvopolitiikkaan, maahanmuuttoon ja rasismin vastustamiseen liittyviä
liikkeitä.
Jos vallan keskittämistavoite kommunistiselle puolueelle
pitäisi paikkaansa, kommunistisen puolueen tulisi vallata jokainen näistä
yksittäisistä liikkeistä, mutta eihän se käy näin. Ihmiset eivät halua olla
missään yhden puolueen talutusnuorassa odottelemassa vain määräyksiä, mitä
puolue milloinkin määrää. He haluavat määrätä itse elämästään ja tekemisistään.
Siksi kommunistinen liike ei menesty ns. länsimaisissa kapitalistisissa maissa.
Valtaosa ihmisistä
haluaa tasa-arvoista maailmaa, josta riisto ja työttömyys on poistettu ja jossa
kaikkia kohdellaan oikeudenmukaisesti. Siksi vaatimukset yhteiskunnan
läpinäkyvyyden kasvattamisesta lisääntyy koko ajan. Ihmiset suvaitsevat yhä
vähemmän raakaa eriarvoisuutta ja riistoa. Nyt esim. halutaan veroparatiiseja
kuriin jopa niin voimakkaasti, että se on tullut käytännön politiikan
agendalle.
Talouden globalisoituminen
on myös muuttanut yhteiskunnallista tilannetta siten, ettei
sosialistista vallankumousta voida olettaa tapahtuvaksi pelkästään yhdessä
maassa, jollei kaikenlaisia veroparatiiseja ja muitakin pääoman, tavaroiden,
palveluiden ja työvoiman liikkumisen vapauksia saada kuriin. Tässä suhteessa
tilanne on olennaisesti muuttunut Lokakuun vallankumouksen ajoista.
Miten olisi lämmitettävän
vesikattilan teoria?
Voitaisiinko yhteiskunnan poliittisia ilmiöitä verrata
lämmitettävään vesikattilaan? Tässä kansa ja sen demokraattiset vaatimukset
edustavat tuota vettä. Kun vettä lämmitetään, se alkaa kuplia. Tässä
vertauksessa yksittäiset kuplat edustavat itsenäisiä kansanliikkeitä, jotka,
kun ne edustavat demokraattisia vaatimuksia, pyrkivät samaan suuntaan, kuten
kuplat vedessä, ylöspäin. Ja veden
lämmittämisestä vastaa kapitalismi itse kaikkine vääryyksineen.
Kun kattilaa edelleen lämmitetään, kuplien määrä suurenee ja
niiden koko kasvaa. Lopulta saavutetaan kiehumispiste. Esimerkissä se on vallankumouksellinen
tilanne, jossa suurelle enemmistölle tulee selväksi, mitä on tehtävä. Tehtävänä
on kapitalismin kaataminen ja sosialistisen rakennustyön aloittaminen.
Kommunistien tehtävät
Kommunistinen puolue ei olisi enää tiukka ja keskitetty
puolue. Se ei enää pyrkisi hallitsemaan kaikkea käskyttämällä vaan pikemminkin auttamalla
demokraattisia liikkeitä. Sen tehtävä olisi paremminkin uuden yhteiskunnan
syntymistä auttavan kätilön tehtävä. Tavoitteena on luokkayhteiskunnan
kumoaminen, tuotantovälineiden siirtäminen pois kapitalisteilta yhteiskunnan
haltuun ja demokratian laajentaminen sekä myös sen estäminen, etteivät
kaikenlaiset konnat pääse pesiytymään hallintokoneistoon päättämään asioista ja
pistämään rahat omiin taskuihinsa. Puolue paljastaisi kaikki kapitalismin
vääryydet, pitäisi yllä marxilaista teoriaa marxilaisen taloustieteen ja
materialistisen filosofian keinoin historiallista materialismia unohtamatta. Ja
kun kattila kiehuisi täysillä kommunistit - työväenluokan edistyksellisimpänä
ja tietoisimpana osana - auttaisivat kansaa parhaansa mukaan – ei päätösvaltaa
keskittämällä vaan demokratiaa laajentamalla, ts. päätösvaltaa jakamalla poistamaan
kapitalismin maailmasta sen kaikkine vääryyksineen. Tässä tehtävässä ei myöskään tule unohtaa
aikaisemman reaalisosialismin tavoitteita ja kokemuksia.
Reijo Katajaranta