REIJO
KATAJARANNAN MUISTOA
KUNNIOITTAEN
Reijo Katajaranta syntyi v. 1942 Haminassa
sotilasperheeseen. Hänen isänsä Olavi työskenteli talousaliupseerina Suomen
armeijassa. Hänen äitinsä Vappu toimi kotiäitinä. Haminan seutu oli Reiskan
lapsuuden maisemaa. Isä kuoli jo melko nuorena. Näin ollen pojan kasvatusvastuu
siirtyi yksin äidin kontolle. Eläkevuosinaan Reiska toimi vanhan äitinsä
omaishoitajana.
Reiska
esitteli minulle ja pojalleni viime kesänä synnyinseutuaan ja asuinpaikkojaan
Haminan ympäristössä. Hän halusi raottaa omaa lapsuuttaan meille. Valokuvasin
vanhaa Haminaa. Kävimme kalassa ja tutustumassa hänen entiseen kotitaloonsa
Mäntlahdessa.
Reiska
suoritti v. 1963 ylioppilastutkinnon Leppävaaran yhteiskoulussa. Sen jälkeen hän
meni Helsingin yliopistoon lukemaan matematiikkaa ja fysiikkaa. Hän ei koskaan
juurtunut kunnolla yliopistoon. Hän koki olevansa siellä kuin orpo piru vailla
kunnollista kaveriverkostoa ja ohjausta. Maailmankatsomukselliset asiat
alkoivat vaivata häntä, ja opiskelut saivat jäädä. Hän meni Alkoon töihin. Hän ehti
saada yliopistolta kunnollisen tartunnan ja uteliaisuuden luonnontieteisiin. Hän
seurasi luonnontieteitä herkeämättömän kiinnostuneesti koko lopun elämänsä ajan.
Alastaron
perinteisillä sieniretkillä meillä oli tapana tutkia Reiskan opastuksella
tähtitaivasta. Kohtasin ensimmäisen kerran luonnossa Linnunradan ja joukon
tunnettuja tähtikuvioita. Hänellä oli kotikäytössään tähtikaukoputki.
Opiskelut
siis jäivät, mutta “viimeisenä kortena” maailmankatsomuksellisissa ongelmissaan
hän päätti tutustua marxismiin. Päätös johti toistakymmentä vuotta kestävään
lukuputkeen, jossa hän tutki marxismin keskeiset teoriat ja kirjoitukset. Tätä
kautta hänelle avautui myös Friedrich Engels ja hänen käsityksensä luonnosta.
Tämän jälkeen hän suuntasi aktiivisuutensa ay-liikkeeseen, marxismiin ja
poliittiseen toimintaan.
Minä
tutustuin Reiskaan 1970-luvun lopulla Koiton talon tiloissa toimivassa
Sosialisminopistossa, jossa opiskelimme samaan aikaan Veikko Sippolan ohjauksessa marxilais-leniniläistä filosofiaa.
Meidät molemmat kutsuttiin myöhemmin opiston johtokunnan jäseniksi. Veikko
Sippolan vetäydyttyä heikentyneen terveytensä vuoksi filosofian vetäjän
roolista hän pyysi minua ja Reiskaa ottamaan tämän tehtävän vastuullemme. Me
hoidimme tätä pestiä muutaman vuoden yhdessä.
Reiska
toimi luottamustehtävissä ammattiyhdistysliikkeessä, kansalaisjärjestöissä ja
kommunistisissa puolueissa usean vuosikymmenen ajan. Lähinnä hänen sydäntään
oli valistustyö. Tämä ilmeni mm. kahden lehden päätoimittajan pestinä, satojen
lehtiartikkeleiden kirjoittamisena, toimimisina luennoitsijana ja useiden
järjestöjen sihteerinä. Lukuisista kaaderitehtävistään huolimatta hän ei
käyttänyt koskaan omaa asemaansa väärin tai omaa etuaan ajaakseen. Hän oli
työväenliikkeen palveluksessa.
Reiska oli
myös paljon maailmaa nähnyt mies. Hän oli tutustunut laajasti elämään ja
kulttuuriin Aasiassa, Afrikassa, Euroopassa ja Karibialla. Hän hankki
tietokoneen kotikäyttöönsä jo v. 1985 ja alkoi hyödyntää sitä lehti- ja
järjestötyössä. Hän oli monipuolisesti sivistynyt ja lahjakas mies.
Reiska oli
musiikkimiehiä. Hän sävelsi useita työväenlauluja. Lomaillessamme viime kesänä
Airiston lomamökissä kuuntelin Reiskan kanssa putkessa viisi tuntia John Coltranen musiikkia ja
naukkailimme maissiviskiä. Hän oli soittanut nuorena miehenä saksofonia. Hän
oli nähnyt Coltranen esiintyvän Kultsalla 1960-luvun alussa. Hän hallitsi myös
klarinetin ja pianon soiton. Hän soitti työväenmusiikkia kolmena vuosikymmenenä
puhallinorkesterissa. Vallilassa pidetyissä yksityistilaisuuksissa hän esiintyi
myös lukuisia kertoja. Hänen mielisäveltäjänsä oli Johan Sebastian Bach. Bachin musiikille on ominaista: ”Kauneus, raikkaus, arkinen vaatimattomuus,
luonnonläheisyys, myös loistokkuus sekä herkkyys yhdistyneenä täydelliseen
tietoon ja taitoon siitä, mitä nuottien kanssa voidaan tehdä ja mitä ei.
Bachin musiikista löytyy massoittain musiikin suurimpia helmiä.”
Reiska
oli eettisesti vastuuntuntoinen ihminen. Hänen 13 moraalifilosofista
periaatettaan olivat seuraavat:
1. ”Ole rehellinen itsellesi ja muille.
2. Älä käytä muita ihmisiä hyväksesi.
3. Tee työtä. Se on yhteiskunnan ja oman
henkilökohtaisen elämäsi perusta.
4. Työ on myös oman henkilökohtaisen
kehityksesi perusta. Yhteiskunnan luokkaluonteesta johtuu, jos et saa työtä
vaikka sitä haluaisitkin.
5. Älä tavoittele omaa etuasi muiden kustannuksella.
6. Ota huomioon muutkin ihmiset. Pidä huolta
heistä ja myös itsestäsi. Kunnioita kaikkien ihmisoikeuksia.
7. Et omista ketään. Suhteet, jotka solmit muiden
ihmisten kanssa, ovat täysin vapaaehtoisia, mutta myös velvoittavia.
8. Pyri oikeudenmukaisuuteen ja tasa-arvoon.
Vastusta kaikkea – epäoikeudenmukaisuutta, vääryyttä ja riistoa – mitä näet tai
koet.
9. Muista, että lait ovat ihmisten
laatimia ja myös muutettavissa.
10. Älä piiloudu instituutioiden tai
organisaatioiden taakse. Olet aina itse vastuussa teoistasi, myös toimiessasi
"firmassa".
11. Muista, että maailma on kokonaisuus –
olet itse osa luontoa – suojele sitä. Jätä se myös jälkipolville.
12. Elä kohtuullisesti, et tarvitse mitään
ylenmääräistä yli sen, mitä oikeasti tarvitset ja mitä ihmiset keskimäärin
tarvitsevat. Tee kuitenkin elämästäsi niin hyvä kuin voit.
13. Kunnioita ja rakasta kulttuuria.
Ihmisen tehtävä maailmassa on kulttuurin parhaiden puolien edistäminen.”
Tapasin
Reiskan viimeisen kerran tiistaina 14.5.2013. Meilahden tornisairaala oli
verhoutunut muoviseen huntuun. Oikealta piirtyi silmiini syöpäosaston valkoinen
rakennus. Minä astuin sisään. Neuvonnassa minua kehotettiin kävelemään 170
metriä käytävää pitkin eteenpäin seuraten ensin sinistä sitten valkoista
viivaa. Vatsaelinkirurgian vuodeosasto oli evakuoitu tornisairaalan toiseen
siipeen. Ohitin pimentyneitä kahviloita ja odotustiloja sekä työajan jälkeen
suljettuja ovia. Kohtasin matkallani tyhjiä sairaalavuoteita, tippapullojen
telineitä ja potilasseurantalaitteita. Sairaalaa peruskorjattiin. Laskeuduin
hissillä kerrosta alemmaksi.
Löysin
vihdoin vatsaelinkirurgian vuodeosaston. Vastaani osui vihreä- ja
valkea-pukuisia sairaanhoitajia sekä sängyssä siirrettäviä potilaita.
Päivystyshuoneessa minulle kerrottiin Reijo Katajarannan huoneen sijaitsevan käytävän
alkupäässä. Kämppä oli jaettu neljään lakanoilla eristettyyn yksiöön.
–
Terve, Reiska. Miten on hurissut?
–
Terve Masa. Auta mut ensin istumaan. Vedä mut ylös kädestä. Omat voimat eivät
riitä. Luulin, että pääsen huomenna kotiin, mutta kun safka ja nesteet eivät
pysy vieläkään sisällä.
Autoin
pörröpäisen ja pyöreän harmaahapsun istumaan. Ravintoliuos valui ranteen kautta
vanhan miehen elimistöön.
–
Tarviitsä mitään apua?
–
En tarvitse. Mutsi on hoidossa Pakilassa. Serkku hoitaa postin ja laskut. Kaikki
on kunnossa.
–
Haetsä, Masa, mulle vielä tuolta hanasta vettä? Mä saan huuhdella vain suuni.
Noudin
vettä lasiin. Ojensin Reiskalle kaksi tuomaani työväenlehteä. Tämä asetti ne
apupöydälle kännykän viereen.
–
Tää on maailman tylsin paikka, mutta hoitajat ovat hiton ammattitaitoisia. Mä
en ole jaksanut lukea kuin urheilu-uutisia ja kuunnella vähän radiota.
Helvetti, kun pääsis pian kotiin.
–
Sua on tutkittu paljon. Mitä ne on saanu selville? Onko lekuri käynyt rundilla?
–
Tänään kävi. Maksa ei ole ainakaan pamahtanut. Se on pienikokoinen. Haimasta on
löytynyt jonkinlainen kasvain. Ohutsuoli tulppaa. Nesteet eivät poistu, vaan
jäävät sisään.
–
Mitä ne aikoo duunata?
–
Ne tähystää mahan kautta ohutsuoleen. Toivottavasti ne tyhjentää samalla vatsan
ja leikkaa sen kasvaimen pois, kun kerran olen täällä. En taida päästä kesällä
Airistoon ja syksyllä sieneen, jollei kondis parane.
–
Onneksi et ole jonossa. Mä tuon sulle kyllä tatteja ja suppiloita, jos sä et
pääse omin voimin skuttaan.
–
Ei se ole sama asia. Sienissä tärkeintä on sienestys ja koko prosessi.
–
Mä vaikka raahaan sut istumaan tuoliin metsään. Se on vain järjestelykysymys.
–
Voinhan mä ajaa autolla metsän reunaan ja odotella siellä, kun te käytte Arskan
kanssa sienessä.
–
Sun artikkelis Leninin ja Marxin puolueteorioista on saanut hyvää palautetta
netissä. Kymmeniä ihmisiä on lukenut sen. Lähetin kopsun sun meiliin.
–
Mä en ole pystynyt katsomaan sähköposteja yli viikkoon. Kun mä pääsen täältä
kotiin, mä kutsun sut meille. Mä näytän sulle sen dokumentin Arthur Rubinsteinista ja tarjoon pari
kaljaa.
–
Sovitaan näin.
–
Hyvä, kun kävit katsomassa mua Masa.
–
Me tulemme Arskan kanssa tervehtimään sinua lauantaina. Moi!
Minä
halasin Reiskaa ja toivotin hänelle voimia. Reijo Katajanranta kuoli Meilahden
tornisairaalassa torstaina 16.5.2013.
Reiska oli
eläessään arvostettu ja pidetty mies. Vaatimattomana ja rehellisenä miehenä hän
ei koskaan elämöinyt itsestään tai omista saavutuksistaan. Reiskan v. 2010
julkaisema kirja – ”Maailmaa
mittailemassa – kuuleeko kukaan? Ajatuksia maailmasta ja maailmankaikkeudesta
sovellettavaksi arkipäivään – jos vain onnistuu? – välittää hänen humanistisen maailmankatsomuksensa
ydinkohdat selkeässä muodossa.
Ihmisen
arvo ja elämäntyö eivät katoa hänen kuollessaan. Ne kummatkin jäävät elämään
meidän mieliimme ja siirtyvät tarinoina seuraaville sukupolville.
Jää hyvästi rakas ystävä
ja toveri!
Matti Laitinen
20.5.2013
KUNNIOITTAEN