Vuodenvaihteen talvimyrskyjen seurauksena useita päiviä ilman sähköä kärvisteli tuhansia kotitalouksia. Hätääntyneet asiakkaat eivät saaneet yhteyttä sähköyhtiö Fortumiin puhelimitse eikä sähköpostitse. Näyttä siltä, että yhtiössä ei oltu varauduttu poikkeusolosuhteisiin likimainkaan riittävästi.
Asiakkaiden suuttumuksen ymmärtää, kun muistetaan, miten samaan aikaan Fortumin johto on järjestellyt itselleen huikeita etuja. Entinen johtaja Mikael Lilius muistetaan ennen muuta jättioptioistaan. Valtaosa tuiki tarpeellisista asentajista on erotettu yhtiön palveluksesta, ja toimintoja on ulkoistettu alihankkijoille.Paavo Lipponen, Sauli Niinistö sekä Antti Kalliomäki junailivat aikanaan Fortumin yksityistämisen. ”Omistuspohjan laajentamisen”, kuten valtionyhtiöiden hävittämistä siveästi kutsutaan, seurauksena yhtiöstä pumpataan vuosittain 200-300 miljoonaa euroa ulkomaisille sijoittajille, pois omasta kansantaloudestamme. Ja tämä pelkästään Fortumin osalta. Yhteissumma kaikkien hävitettyjen valtionyhtiöiden osalta kohoaa useaan miljardiin.
Tuoreessa muistissa on viimetalvinen kaaos rautateillä. VR-yhtymä ei tuntunut olevan varautunut lainkaan oikeaan talveen, kun junat jäätyivät asemille ja ratapihojen lumenpoistoon ei tuntunut yhtiön kapasiteetti riittävän. Alun perin valtion virastona aloittanut Valtion Rautatiet on päätynyt osakeyhtiöksi, ja rataverkon ylläpito on eriytetty Ratahallintokeskukselle.Fortumin ja VR:n tapaukset osoittavat, että yhteiskunnan välttämättömiä avaintoimintoja ei pidä jättää markkinoiden ja sijoittajien armoille. Avainalat on palautettava yhteiskunnalliseen omistukseen ja demokraattiseen valvontaan. Yksityinen voitontavoittelu on ristiriidassa julkisen palvelutehtävän kanssa. Näitä palveluita on tuotettava kohtuuhintaan ja asuinpaikasta riippumatta tasapuolisesti kaikille ihmisille omakustannusperiaatteella – ei voiton maksimoimiseksi.
Tommi Lievemaa
varapuheenjohtaja, Suomen työväenpuolue
varapuheenjohtaja, Suomen työväenpuolue