Alppila-seuran laatiman vetoomuksen Alppipuiston puolesta allekirjoitti 3644 kansalaista.
”Pelastetaan Alppipuisto! Pisara-radan ykkösvaihtoehto uhkaa tuhota Alppipuiston. Se lohkaisisi tärkeän, puistolle laaksomaisuutta antavan länsiosan. Radan voi linjata myöhemminkin tunneliin suoraan Pasilasta, mutta Alppipuisto on korvaamaton.”ELY-keskuksen YVA:n (ympäristövaikutusarvio) mukaan: "Alppipuistoon kohdistuvat maisemalliset vaikutukset ovat merkittäviä ja pääosin haitallisia tai erittäin haitallisia. Ratapenkere kasvaa puiston suuntaan ja kevyenliikenteen väylän sijainti muuttuu. Muutokset kohdistuvat puiston maisemakuvaan ja toimintoihin."
Pisara-radan ympäristövaikutukset on selvitetty huolella. ELY-keskuksen saamissa mielipiteissä kiinnitettiin kuitenkin erityisesti huomiota Alppipuiston ja Eläintarhan tunneliaukkojen haitallisiin vaikutuksiin.
VETOOMUKSEN ALLEKIRJOITTAJIEN PERUSTELUITA ALPPIPUISTON SÄILYTTÄMISEKSI ENNALLAAN
"Olen joka kirjainta myöten samaa mieltä. Kuinka täällä voi olla näin lyhytnäköistä politiikkaa. Joskus miettii, että päättäjillä on mökit ja huvilat jossain kauempana järvien ja meren rannoilla, he pyllistävät kansan lähiluonnolle ja puistoille. Mutta ei kai se niinkään voi olla, jos kerran kiihkeästi halutaan luoda kilpailukykyistä eurooppalaista metropolia? Kyse taitaa olla ylimielisyydestä ja välinpitämättömyydestä, ei oteta huomioon alueella jo asuvien ja yleensä ihmisten mielipiteitä ja arvoja. Lisäksi kysymys on sivistymättömyydestä ja tyhmyydestä. Päättäjien mielestä on upeaa, kun keskusta on rakennettu täyteen ja liikenne pyörii ympärillä. Olkoonkin osittain vaikka joukkoliikennettä, kaupunkiluontoa vähättelevä suunnittelu tuhoaa jäljellä olevat viheralueet. Ainoastaan sitkeä ja väsymätön yhteinen taistelu voi pelastaa Alppipuiston ja Eläintarhan."
"Myös Eläintarhan puoli pitää pelastaa, jättää silta Vauhtitien yli ja tunnelin suuaukko tien länsipuolen kallioihin rakentamatta. Suuaukot on tehtävä Pasilan varikkoalueelle. Ainutlaatuinen kaupunkilaisten virkistys- ja luontoalue on säilytettävä yhtenäisenä!!
Viihtyisä ja kilpailukykyinen metropoli, jota päättäjät kovasti puuhaavat, on muutakin kuin liikenneväylien rei´ittämää ja puhkomaa ympäristöä. ""Olin siellä Alppipuistossa lapsenlapsen kanssa parikin kertaa kesällä. Nautittiin sorsista ja muista linnuista ja kiipeiltiin jyrkillä kallioilla. Myös rokkia kuunneltiin, mukavaa oli. Pasilasta tultiin, lyhyt, helppo matka kauniiseen laaksoon. Kannattaa säilyttää nykyisellään."
Keskuspuistoa nakerretaan nytkin Pöllölaakson kohdalla asuntorakentamisella ja kohta varmaan viljelypalstatkin vaarassa siinä vieressä.Käykääpä muuten seikkailemassa 650 m pitkässä entisessä rautatietunnelissa Pasilasta Kumpula/Arabiaan. (tai toisinpäin) Taskulamppu mukaan! Ideoikaa samalla, mitä siihen olisi järkevää laittaa. Skuru? Pyörätie? Bussi? Moottoritie! Pisararata!!"
"Alppipuisto on yksi Helsingin hienoimmista "piilopaikoista", todella upea, hieno pikku lampi, silti urbaani. Pidetään Alppipuisto kunnossa ja siistinä, lisäksi kesän konsertit on huippujuttu. Henkireikä pääkaupungissamme."
"Minäkin luulin näin, että ykkösvaihtoehto sukeltaisi nykyiseltä radalta Alppipuiston eteläkärjen alittavaan tunneliin. Tällaisen vaikutelman saa medioitten ja Helsingin kaupungin tiedotuksen käyttämästä kartasta. Näin ei kuitenkaan ole. Raide erkanisi nykyisestä radasta Alppipuiston pohjoispäässä ja kulkisi Alppipuistossa maanpäällisenä ratana ennen sukeltamistaan kyseiseen tunneliin. Kakkos- ja kolmoslinjaukset kulkisivat itäisessä kantakaupungissa kokonaan maan alla. Pisara-rata on kaupungillemme tärkeä hanke. Myös Alppipuisto on meille tärkeä. Onneksi nämä eivät ole ristiriidassa - kunhan Pisara-rata toteutuu kakkos- tai kolmoslinjauksen mukaan. Valitettavasti kaupungin virastot ja lautakunnat suosivat tuota ykkösvaihtoehtoa."
Koonnut: Antero Nummiranta