BRUNSSI LENININPUISTOSSA
Tervetuloa viettämään lauantaina 5.5.2012 klo 14:00 - 17:00 Kallio-liikkeen
1-vuotissynttäreitä yhteiselle brunssille Lenininpuistoon! Muistellaan kuluneen
vuoden saavutuksia ja fiilistellään tulevaa. Samalla Kallio-liike haluaa tukea
Lenininpuiston säilyttämistä asukkaiden ja muiden kulkijoiden virkistyspaikkana.
Brunssi toteutetaan nyyttärimeiningillä, joten jaetaan eväät
ja viltit. Muista myös lautanen:)
Kaikki uudet ja
vanhat tyypit lämpimästi tervetuloa!
Brunssi säävarauksella.
UUDENMAAN ELY-KESKUKSELLE
Alppila Seura ry., Alppiharjun kaupunginosayhdistys
muistuttaa että Töölönlahden tiivistyessä ja sen viheralueen kutistuessa, ja
keskustan levitessä kauemmas Alppipuiston kaltaiselle viheridyllille on
tarvetta. Alppipuisto on tärkeä viheralue myös Keski-Pasilalle. Puiston yhtenäisyys
katoaa, kun laakso kutistuu. Pisara-radan ykkösvaihtoehdon toteutuessa ei enää
ole keidasmainen vihreidylli. Luontoarvot kärsivät. Pisara-rata ei ole
irrallinen muista kantakaupungin viheralueisiin liittyvistä projekteista.
Puiston yleisilmeen rikkoutumisen lisäksi puiston
käytettävyys heikkenee ja melu lisääntyy. Puiston merkitystä metropolialueen
asukkaille tai paikallisemmin alppiharjulaisille ei ole käsitelty.
Alppipuistolla on vankka yhteisöllinen merkitys. Puistossa järjestävät
kansalaisjärjestöt suosittuja ja kaikille ilmaisia kaupunkitapahtumia ja
nimenomaan musiikkifestivaaleja kesäisin. Festivaaleja ollaan tultu kokemaan
kauempaakin.
Eheää, toimivaa ja moni-ilmeistä kaupunkia voi rakentaa
asukkaiden kanssa yhdessä. Puisto suo elintärkeän virkistymispaikan
monenikäisille ja monista taustoista tuleville ihmisille, lapsista vanhuksiin.
Varttuneimmille Alppiharjulaisiin ei alueella ole muuta paikkaa
virkistäytymiseen.
Jos rata linjataankin esitetyn vaihtoehto 3 mukaisesti
Alppipuiston sijasta maan alla Alppilan ja Vallilan välistä esim. Aleksis Kiven
kadun suuntaisesti, säästyisi puisto ja alppilalaiset saisivat oivallisen
aseman.
Asema Alppilassa ratkaisee ongelmia Linnanmäen liikenteessä,
joka kesäisin on aivan jumissa, parkkipaikkoja ei ole, eivätkä vierailijat
käytä julkisia – junalla asia olisi toisin. Asemalla on tärkeä merkitys
Vallilan teollisuusalueelle, jossa on paljon työpaikkoja. Pisara mahdollistaa
työmatkat. Asema hyödyttää asukkaita laajalla alueella, mukaan lukien Vallila,
Hermanni, Harju. Liityntäliikenteelle ei ole tehty varauksia, mikä kertoo
siitä, että YVA ei ole onnistunut kauaskantoisuudessaan. Vallilan ja Alppilan
asuinalueiden välissä on Pasilan Konepajan suuri asuinalue. Myös Hermanni ja
Kalasatama kasvavat. Koko alueen näkökulmasta asema on tärkeä. Alppila Seura
uskoo, että vaihtoehto 3 on pitkällä aikavälillä kiistatta paras, urbaani
vaihtoehto ja mahdollistaa Alppiharjun ja Vallilan alueen kehittämisen. Kartta
Yleissuunnitelman tiivistelmässä kiistatta osoittaa, että vaihtoehto 1 tukkii
Pasilan aluetta ja tuhoaa Alppipuistoa, toisin kuin vaihtoehto 3, joka avaa
mahdollisuuksia alueen jatkokehitykseen.
Pro Vanha Vallila ry. yhtyy lausuntoon.
Me allekirjoittaneet vaadimme, että Lenininpuiston läpi ei
saa rakentaa uutta autotietä Linnanmäelle. Puistoon ei myöskään tule sijoittaa
uutta sisäänkäyntiä Linnanmäelle.
Puistotko lääkkeeksi pysäköintiongelmiin?
Autoton keskusta - puistotko parkkialueiksi?
Allekirjoita sinäkin ja kerro ystävillesi. Jo miltei 2000
nimeä listassa.
Kuka hyötyy viheraluevandalismista?